Националният омбудсман представи годишния си доклад за свършеното през 2018 г. в полза на гражданите. Каква е равносметката на институцията обясни пред БНТ Мая Манолова.
 
12 800 жалби са подадени към националния омбудсман през 2018 г. Нарастването на броя им е показател за нарастването на проблемите. Ако видите, че нямам работа, да знаете, че всичко в България е наред, коментира Манолова.
 
„Най-често хората се оплакват от действия на монополни дружества - топлофикации, ВиК, мобилни оператори, колекторски фирми, банки. Следват ги социални проблеми - неизплатени заплати, забавени обезщетения, на трето място са проблеми, свързани със собствеността, териториални устройства, все повече стават т.нар. екологични жалби“, каза Манолова.
 
През годината имаше сериозни победи, извоювани от гражданите и институциите на омбудсмана. Над 8 млн. лв. бяха неплатените заплати, които бяха възстановени на ощетени от работодателите си служители, което показва, че 10 пъти е нараснала сумата, която хората са получили в случаите на нагли, некоректни работодатели, обясни омбудсманът.
 
По думите на Манолова, дружеството "Топлофикация" може да изглежда по съвършено друг начин - да уважава своите клиенти, да стимулира тези, които плащат редовно сметките си.
 
Манолова каза още, че в рамките на тази година, една от основните цели на омбудсмана ще бъде приемането на предложенията за промени в Гражданско-процесуалния кодекс, засягащи основно действията на мобилни оператори и други монополисти на пазара.
 
По думите на Манолова, предложенията са съдът да може да обявява служебно клаузи в договорите за нищожни и съответните суми да не бъдат събирани от потребителите.
 
„Внасям за четвърти път тези предложения, този път на моя страна е и Европейската комисия, която предупреди България, че ако не защити гражданите си срещу банките и монополите, ще има санкции“, каза тя.