Върховният съд на Европейския съюз (ЕС) отмени спорната мярка, която задължава камионите да се връщат в регистрираната си база на всеки осем часа.

Това сложи край на изключително ожесточената вражда в сърцето на вътрешния пазар, съобщи „Политико“.

България, Литва, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша оспориха мерките в общо 15 случая, но Съдът на ЕС потвърди всички останали части от пакета.

Мандатът за връщане на камиони имаше за цел да попречи на компаниите да се установят в страни с ниски разходи, докато работят почти постоянно в други части на блока. Това обаче възмути страните от периферията на ЕС, които се опасяваха, че това на практика ще ги изключи от вътрешния пазар.

Съдът заяви, че преговарящите не са си написали домашното преди да добавят мярката.

„Парламентът и Съветът не са доказали, че при приемането на тази мярка са разполагали с достатъчно информация, за да могат да преценят нейната пропорционалност“, констатира Съдът на ЕС.

„Вследствие на сериозни усилия през годините след приемането на непропорционалното европейско законодателство, превозните средства на превозвачите не трябва да се връщат на всеки 8 седмици, в която и да е държава по установяване или в който и да е експлоатационен център“, посочват превозвачите.

Съдът потвърждава всички останали спорни изменения

„В контекста на тези европейски решения би било хубаво правителството, в лицето на Министерство на транспорта и съобщенията да преосмисли внесения в 49-ото Народното събрание Проект за изменение на Закон за автомобилните превози, който да бъде преразгледан и обсъден през призмата на новите тълкувания на съда на ЕС и настоящите социално икономически отношения“, допълват от Камарата на автомобилните превозвачи.

Задължението за връщане на камионите беше най-спорната част от реформите на пакета за мобилност, с който се въвеждат нови правила относно времето за почивка на водачите на камиони, правото им на местно възнаграждение и възможността им да се движат в други държави, за да извършват доставки там.

Това се оказа силно възпламеняващ въпрос: докато богатите страни членки твърдяха, че мярката е ключова, за да се предотврати влошаването на условията на труд на местните шофьори от по-евтини камиони от други държави, страните от Централна и Източна Европа заявиха, че мерките са протекционистки и подкопават единния пазар.