Работодатели оборудват домашния офис на служителите си в пандемията, пише „Телеграф“.

С все по-популярния в пандемията хоум офис, или както наричат дистанционната работа, все повече бизнеси формират политики за подобряването на условията на труд в домашни условия.

Така например с цел да се повиши продуктивността работодатели призовават служителите си да не ползват домашна мебел през заетите си с работа часове, тъй като не са пригодени за такава употреба.

„Височината на една маса за хранене е различна от тази на едно бюро за чертане например. Особено вредно е за мускулите и ставите на кръста и таза да се работи от ниска холна мебел или пък в легнало положение“, обясняват за „Телеграф“ от голяма проектантска компания, която от месеци оборудва домовете на служителите си с офис мебели. 

Работещите там получават ваучери, за да си закупят бюро от посочен мебелен салон, като доставката е за сметка на компанията. „Целта ни е да покажем на служители си, че в този момент на пандемия не само просперитетът на компанията, но и тяхното собствено здраве и добруване са важни за работодателя. Да се опазят от вируса, но и да работят в комфортна среда“, допълниха от ръководството на компанията.

В голяма софтуерна фирма пък осигуряват ергономични офис столове за всеки, работещ от дома.

„Програмирането в продължение на часове в неудобна поза върху кухненски стол или ниска мебел може да доведе до увреждания, а и като цяло влошава комфорта на работа, което се отразява на качеството и времето за изпълнение на проектите“, споделят от мениджмънта на компанията.

Оттам обясняват, че до идеята стигнали, след като през лятото в Швейцария държавните служители бяха задължени да снимат стола, на който седят, докато работят у дома, и да го пратят на работодателя си. Във всеки случай, в който столът не отговаря на съвременните изисквания за ергономичност, работодателят се задължаваше да осигури удобен офис стол, за да се елиминира рискът от гръбначни изкривявания за служителите.

Хоум офисът води и до други промени в кадровата политика на компаниите.

„В първите месеци след преминаването към масова дистанционна работа ангажираността и производителността се повишиха. После, с времето и с отхлабването на мерките, започнаха да спадат и дори някъде стигнаха исторически минимуми“, информира специалистът по човешки ресурси и управител на HR компанията и кариерен сайт JobTiger Светлозар Петров.

По думите му една от големите трудности за мениджърите в пандемията е било поддържането на ангажираността и продуктивността, когато служителите работят от дома. 

„Много мениджъри и собственици се притесняват от проблема с оползотворяването и отчитането на работното време при дистанционна работа. Възможно е ползването на различни облачни чекин-чекаут системи, чрез които да се контролира работното време. При офис служителите обаче тези системи невинаги са ефективни. Това, че конкретен човек е на компютъра, не означава, че работи. Може просто да чати или да разглежда социалните мрежи“, обяснява Петров.

По тази причина много работодатели през пандемията са преосмислили отношението си към работното време и въобще са спрели да отчитат такова. Те са преминали към система за отчитане, ориентирана към резултатите и която отчита свършената работа, а не работното време.

Такава система се използва от все повече от водещи компании в света, вкл. Google, както и у нас, обяснява експертът. Системата довежда до по-голяма ефективност и изчистването на излишни и дублиращи се процеси. Може в някои случаи да доведе дори до съкращение на позиции и дори цели отдели, които са се появили във времена на растеж, но вече са излишни.

Възможно е при въвеждане да напуснат служители, но те са тези, които в предишната система са успявали да скрият бездействието си и липсата на резултати чрез спазване на работно време и факта, че винаги са пред компютъра.

„След това обаче тези, които остават, са много по-мотивирани и с повишен морал, защото не трябва да носят на гърба си „мъртви души“, добавя Петров.

Всеки подчинен на онлайн среща с началника Според експертите хоум офисът е изправил работодателите пред предизвикателството на изгубената лична комуникация с подчинения екип. При работа в офис има възможност за много неформална комуникация, която, от една страна, улеснява работния процес, а, от друга, сплотява екипа.

При дистанционна работа тази комуникация трябва ефективно да бъде заменена. Затова в пандемията шефовете търсят баланса - как хем да не губят времето на подчинените си, хем да отделят време за достатъчно общи, както и индивидуални срещи с всеки член на екипа.

В много компании отделят дори специално внимание на времето за закачки, вицове и неформална комуникация, които са естествени в офис среда, но изчезват при работа от дома. Трудим се 48 минути повече вкъщи Работният ден в световен план се удължава с 8,2%, или 48,5 допълнителни минути, сочи доклад на световната консултантска компания Cushman & Wakefield. Това заедно с потребността от социални контакти и поддържане на отношенията с колегите и компанията е причина все повече служители да искат да се върнат в офиса.

В България проучване на Cushman & Wakefield Forton от същия период показа, че под 30% от служителите работят от офиса. Анкетата, проведена сред наематели с над 42 000 служители в София, установи, че 15% от запитаните планират да върнат служителите си в офиса през пролетта на 2021 г., а 84% нямат планове кога ще стане това. Прогнозите за ваксините се очаква да спомогнат за по-бързото връщане на работните процеси в нормално русло.

С близо 23% са намалели пътниците в градския транспорт заради пандемията и масовата практика да се работи от дома, сочат данни на Центъра за градска мобилност в София. Проучване сочи, че по-голямата част от спрелите да пътуват пътници не са изгубили работата си, а просто я осъществяват от домовете си.

Допълнителен спад на пътниците се формира и от учениците и студентите, които учат дистанционно. Техният дял в спада на приходите обаче е по-малък, тъй като цените на абонаментните им карти е по-нисък, но по-малкото закупени карти водят и до по-малка общинска субсидия за транспортните оператори. Други губещи трети страни от хоум офиса са всички заведения и малки бизнеси край големи офис сгради. Оборотът в тях драстично се свива заради празните етажи на офис обектите.