Подобно на много други успешни бизнес проекти, литовската стартъп-компания Vinted възниква случайно. Съоснователката на компанията Милда Миткуте се местела в ново жилище и установила, че има прекалено много дрехи, за да вземе всичките със себе си.

Приятелят ѝ Юстас Янаускас създал интернет-сайт, за да ѝ помогне да се освободи от ненужните вещи. Това и слага началото на Vinted.

Днес, 11 години по-късно, компанията е един от най-големите в света онлайн пазари за дрехи втора употреба: на създадената от литовците платформа са регистрирани 25 милиона потребители от 11 европейски държави. Повечето от тях живеят във Франция, Белгия, Испания или Германия.

Във Федералната република уебсайтът, на който можеш да продаваш или купуваш употребявани дрехи и аксесоари, без да ти се налага да напускаш дома, е известен като Kleiderkreisel.

Само до преди три години, през 2016, литовската стартъп-компания била пред фалит: в сметката ѝ имало само 12 милиона евро. Именно тогава един от инвеститорите се обърнал за помощ към Томас Плантенга, който навремето е участвал в създаването на нидерландската платформа за онлайн обяви OLX.

Преминавайки към Vinted, Платенга радикално променил бизнес модела на фирмата, намалил работните места и наложил отпадането на задължителните преди това такси за услугите.

Стратегията се оказва ефективна - продажбите на Vinted започнали стремително да нарастват, а инвеститорите все по-активно да влагат средства в развитието на компанията.

През тази есен капиталът на компанията се увеличи с още 128 милиона евро, а основен инвеститор стана американският фонд Lightspeed Venture Partners от Силициевата долина. Така общата стойност на Vinted надхвърли един милиард долара, което е рекорд за литовска технологична компания

Трябва да се отбележи, че Vinted съвсем не е единственият онлайн магазин, специализиран в продажбата на употребявани дрехи. Купувачите на този вид облекло от година на година стават все повече, което донякъде е свързано с промяната в мисленето на хората, започнали да обръщат повече внимание на екологията.

По данни на компанията Thredup, която се занимава с онлайн-продажбите на стоки от известни марки, както и на аналитичната компания Global Data, в съвсем близко бъдеще търговията с дрехи втора ръка ще измести по популярност масовите продукти.

И ако през 2018-а обемът на пазара на употребявани дрехи е бил 24 милиарда, през 2028-а година се очаква да достигне 64 милиарда долара. Що се отнася до пазара на нови дрехи, прогнозите са за ръст от 35 на 44 милиарда долара.

И вторият по големина глобален ритейлър на дрехи H&M не остава встрани от общата тенденция: в момента компанията изпробва даването на дрехи под наем. Американските конкуренти на H&M - Banana Republic и Urban Outfitters, вече предоставят такива услуги на своите клиенти. H&M е и собственик на контролния пакет акции на шведската интернет-платформа Sellpy, където също се предлагат употребявани стоки.