Предното ни проучване бе в средата на февруари. Не може да кажем, че нещо кой знае колко се е променило сега. Отново се придържаме към формацията 5 + 2, т.е. 5 партии, които са сигурни и 2, които са на ръба. Това заяви политологът Петър Ганев от „Тренд“ в ефира на Нова телевизия по повод последното проучване на електоралните нагласи преди изборите на агенция "Тренд".

Битката за първото място не е чак толкова интересна. Трябва да има голям скандал, за да се промени първото място. Голямата битка ще е за третото място между формацията на господин Трифонов и ДПС", уточни той. 

По думите му поради здравната ситуация и развитието на ковид и последвалия локдаун, може да паднем и под декларираната засега избирателна активност.

"Ще дам един пример най-ниската активност в България в последните 30 години беше през 2014 и беше около 50 %, по последни данни на централната избирателна комисия може да очакваме и под 40%.
 

Ако сте малка партия, която има твърд електорат, който е мотивиран да излезе и да упражни правото си на глас, това може да е в плюс. Освен това ако тази логика е правилна, че електоратът на БСП, който е по-възрастен се притеснява от здравната обстановка, не знаем как ще се държи този електорат по време на избори и дали няма да е мотивиран да иде и да гласува, коментира още политологът.

"Въпросът е колко формации ще влязат в бъдещия парламент. Много сложни изглеждат сметките. Господин Трифонов ще има едно солидно представителство, доколкото виждаме представител на неговата формация каза, че той няма да се коалира нито с ГЕРБ, нито с БСП. Но няма как да се състави парламент без коалиция с ГЕРБ или БСП. Дори всички други да се коалират, няма да им стигнат гласовете.
 

Има варианти, в които да се избяга от тези клетви преди изборите - "няма никога с този, няма никога с онзи". Има варианти за програмен кабинет, експертен кабинет, или кабинет с ограничен мандат. Тогава ще има отговор, който ще изглежда по този начин: Ние не се коалирахме с тях, ние подкрепяме тази политика", прогнозира той.

Ганев уточни и че в самия изборен ден от агенцията правят проучване сред хората кога са взели решение за кого да гласувате. "Има опция в последния ден, в последните няколко дни – има около 25%, които дават тези отговори. Около 10% са в изборния ден, и още около 10 % в последните дни. Затова на социолозите е толкова трудно, тъй като не могат да хванат тази 1/5 от гласовете.