Изчезването на Боинг 777, осъществяващ полет MH370 от Куала Лумпур, Малайзия, към Пекин, Китай, е една от най-големите мистериите на съвремието ни, за която разследващи от целия свят не спират да търсят обяснение, пише bg-voice.com.

Освен няколкото версии по случая обаче засега няма никакъв разумен отговор на въпроса какво е станало с 200-тонната машина, 227-те пътника в нея и 12-членния й екипаж.

Всичко започва на 8 март 2014 г. 42 минути след полунощ екипажът получава разрешение за излитане. На борда на самолета се намират капитан Захари Ахмад Шах, неговият помощник – Фарик Абдул Хамид, екипажът и пасажерите и нищо не подсказва драмата, която ще се разиграе в следващите часове.

По-малко от час след излитането мощният Боинг се намира над Южнокитайско море, на височина 10 670 м или 35 000 фута. Небето е ясно, времето спокойно. Всичко изглежда наред и екипажът на пътническия полет пожелава „лека нощ“ на контролната кула в Куала Лумпур в очакване да се свърже с диспечерите в Хошимин.

Само 2 минути по-късно MH370 мистериозно изчезва от радарите, а транспондерите му са изключени. Загубата на този сигнал прави проследяването на самолета практически невъзможно. Това може да се дължи на срив в системата или на нарочно изключване на сигналите от някого, който се намира на борда, пише „Списание 8“. Всички опити за свързване с МН370 са неуспешни.

Самолетът изглежда е изчезнал, без да остави никаква следа след себе си. И тъй като така и не пристига до крайната си дестинация – Пекин, Боинг 777 е обявен официално за изчезнал. И започва най-скъпото разследване в историята на авиацията, в което се включват екипи от Малайзия, Китай, Австралия, Америка и др.

По време на него най-щателно се претърсва територията около Южнокитайско море и границата с Тайланд, където пътническият самолет изгубва сигнала си. Част от събраните по-късно доказателства показват, че след този момент МН370 се е отклонил от маршрута си и е направил спонтанен десен завой, последван от остър завой наляво.

Това са последните данни, които разследващите имат. Не са открити никакви артефакти, останки или отломки от Боинг 777. Едва 16 месеца по-късно, през юли 2015 г., е намерена двуметрова метална отломка, чийто сериен номер показва, че тя е част от самолета на изгубения Полет 370. Така основната версия, към която се придържа разследването, остава разбиване.

Какви може да са вероятните причини за инцидента

Първата от тях е, че на борда на самолета са се качили двама пътници, които изглеждали подозрителни. Оказало се, че те пътуват нелегално – с крадени паспорти, и са издирвани от Интерпол.

Това събужда подозрения, че може именно те да са отвлекли самолета. Разследващите обаче не успяват да свържат двамата с никоя терористична организация. По-късно е установено, че двамата мъже са пътували, скрити под чужди самоличности, в търсене на убежище.

Според друга теория на борда на Полет 370 е станало късо съединение и самолетът е избухнал в пламъци. Това може да е причината за изчезването на сигнала, излъчван от Боинг 777. Но и тази теория не е доказана, още повече, че няма подаден сигнал за помощ от страна на пилотите на Полет 370.

Други догадки предполагат, че може да е настъпила постепенна загуба на налягане в пилотската кабина и в самолета, което да е довело до загуба на съзнание и контрол на двамата пилоти.

Това обаче е малко вероятно, тъй като при такава авария автоматично се предоставят спасителни маски, заредени с кислород. По-късно обаче тази теория е опровергана, тъй като се доказва, че час и половина след загубата на сигнала някой е продължил да променя курса на самолета.

Специално разследване, направено след мистериозното изчезване на Полет 370, изказва остри съмнения и обвинения към самия капитан
на полета. Той се превръща в главен заподозрян за инцидента.

В дома му е открит симулатор за летене, който се предполага, че е съдържал съмнителен маршрут с крайна точка – южните части на Индийския океан. Но дали това не е просто съвпадение, разследващите спорят и до днес. Ако пилотът на МН370 умишлено е разбил самолета, какъв е бил неговият мотив?

Захари Ахмад Шах по това време бил 53-годишен, женен, с три деца. Кариерата му като пилот е внушителна – над 33-годишна. Опитът му в различни ситуации, също. Разследващите установяват, че преди да осъществи Полет 370, Шах нямал нито финансови проблеми, нито сведения за някакво психично заболяване, нито бил преживял някакви житейски или поведенчески промени или травми.

Според някои теории е възможно действията му да са били политически обоснован бунт заради осъждането на тогавашния опозиционен лидер на Малайзия Ануар Ибрахим, което се случило само няколко часа преди излитането на МН370. Но може би най-съдържателните подозрения са за обикновена пилотска грешка.

Има съмнения, че може и вторият пилот да е отговорен за изчезването на МН370. Фарик Абдул Хамид е 27-годишен по това време. Той бил жизнерадостен младеж, на когото скоро предстояло да се ожени. За него обаче разследващите също не могат да открият мотив или причина да извърши подобно покушение и сигурен самоубийствен акт.

Официалният доклад на правителството на Малайзия от 2018 г. потвърждава, че не е имало техническа повреда на борда на самолета и някой ръчно и умишлено е изключил системите му така, че сигналът му да бъде изгубен и да се преустанови всяка връзка с контролните кули.

Любопитен факт е и че разследването установява, че МН370 е продължил да лети още цели 7 часа след изгубването на сигнала му, което връща към основната теория, че самолетът е бил похитен, отвлечен и се е разбил, след като горивото му е свършило. Но пък отломки от него почти изцяло липсват.

А кой е неизвестният извършител на престъплението остава загадка и до днес.