Кражбите на автомобили се увеличават. Оказа се, че БМВ и "Ауди" са най-предпочитаните от апашите марки. Крадците се уговорят по "Вайбър" как да действат, пише "Стандарт". Така следите им не могат да бъдат хванати. По морето се крадат японски коли, които се изнасят в Сирия.
Автомафията у нас отново набира скорост. Бандитите са достатъчно нагли, че дори не се изплашиха да посегнат на БМВ-то на зам. главния прокурор Борислав Сарафов. Самият той призна, че разследването на кражбата буксува и едва ли автомобилът ще бъде намерен. Както застрахователи, така и полицаи признават, че най-често крадената кола в България е точно марката БМВ. <br /> <br /> По посегателства плътно следват автомобилите от марката &quot;Ауди&quot; и тези от средния клас. Според официалната статистика през 2013 година са откраднати 3538 коли, което е с близо 500 повече от 2012 г. Увеличението е с 13%, сочат данните на МВР. Едва 327 коли са намерени. Само една от 10 автомобилни кражби в България е разкрита, сочи статистиката. Според различни данни на застрахователните компании у нас средно увеличението на отнeти автомобили спрямо предходните години надхвърля 50%.<br /> <br /> На ден се крадат по 6-7 коли в София. Една от причините за трудното разкриване на кражбите е самата процедура, която е много бавна. Първоначално в МВР образуват преписка за всяка изчезнала кола като отнета с цел ползване, а едва след известен период от време делото се преквалифицира за кражба. Отделно пострадалият собственик може да получи обезщетение от застрахователя едва след получаването на документ от прокуратурата, че автомобилът му не е открит, а извършителят се води неизвестен. През това време - най-малко два месеца от деня на установяване на кражбата, отнетият автомобил е преминал няколко граници. <br /> <br /> Обикновено автоджамбазите изнасят скъпите возила основно в републиките от бившия СССР, предимно Молдова и Украйна. Близкият изток също е предпочитана дестинация и там от години действат сериозно разработени канали. Специалисти по борба с автокражбите и застрахователи признават, че в последно време има сериозна тенденция и за отмъкването на возила среден клас и такива над 10 години. Те се разглобяват на съставните им части и след това се разпродават на безценица по малките магазинчета за чаркове и автоморгите.<br /> <br /> Отскоро обаче крадците са разработили и нов канал за износ тъкмо на части. Той е насочен повече към съседните балкански страни, както и за държави в Централна Европа. Застрахователи признават, че увеличението чисто статистически в броя на кражбите на коли се дължи и на множеството зачестили измами. Практика при тях е да изследват всички кражби, за да се предотвратят измамите. Този ръст е особено при по-старите автомобили или такива с прясно изплатен лизинг. Вместо да влагат пари в поддръжката им, някои собственици ги обявяват за крадени, за да получат обезщетение и да се сдобият с нов автомобил, а старият отново отива за части.