Какъв е вкусът на хляба, хранещ семейство, продало тригодишното си момиченце за втора съпруга на петдесетгодишен мъж?

Какъв е вкусът на перверзията?

Интересно е, когато един документален филм, какъвто е „Мелодията на Лейла“, създаден през 2013 година, става предвестник на  решенията на Дания и Швеция от 13.02.2023г. да предоставят на всички жени и момичета от Афганистан статут на бежанци в скандинавските страни.

Режисьорът на филма Йенс Педерсен, който също е датчанин, е сигнализирал за трагедиите на момичетата от Афганистан десет години преди описаното решение на Дания. И определено, филмът му е начин за решаване на социален проблем чрез изкуство.

Проблемът…, социалният проблем на момичетата в Афганистан, за който говорим се нарича „ранни бракове“, а в Наказателният кодекс на Република България, се нарича „педофилия“…

Дания и Швеция предлагат защита на всички жени и момичета от Афганистан, защото възрастта, на която момичетата са продавани от родителите си за „съпруги“ е слязла на 3 годишни…, почти бебета.

Ема Уилбър, координатор Отдел за правата на бежанците и мигрантите

И започваме да си задаваме въпросите, оправдание ли е бедността на афганистанците да продават телата на дъщерите си, за да се хранят?

По данни от интернет населението на Афганистан е около 41.7 милиона, от които повече от половината – над 20 милиона, живеят на ръба на глада и недохранването. Какъв например ще е вкусът на хляба, хранещ семейство, продало тригодишното си момиченце за втора съпруга на петдесетгодишен мъж? Какъв е вкусът на перверзията?

https://www.marginalia.bg/novini/daniya-i-shvetsiya-predlagat-zashtita

„Година след идването на власт на талибаните сме свидетели на невероятно високи нива на бедност в страната. Това се дължи на икономическия колапс, за който има много свидетелства и документи. Виждаме хора с намаляващи доходи, поемане на по-големи дългове, използване на житейски стратегии като ранни бракове за момичетата, използване на детския труд. Това е екстремна ситуация…“, коментира Нийл Търнър, директор на Норвежкия център за бежанците за Афганистан.

„Мелодията на Лейла“ е 16 минутен детски документален филм на датския режисьор Йенс Педерсен.

Филмографията на режисьора ЙЕНС ПЕДЕРСЕН е дълбоко обвързана с успешното представяне на филмите му по най- престижните фестивали, както и наградите, които получава  и високите кино форуми, на които представя аудиовизуалното си изкуство.

Педерсен е режисьор на документалната поредица „Вяра, надежда, Афганистан“ /Faith Hope Afghanistan/ (2013), от която един от епизодите печели две датски награди BUSTER през същата година, както и поредицата „Децата на пътя на коприната“ /Kids on The Silk Road/ (2017). И двата сериала имат престижната селекция с няколко от епизодите си, избрани за прожекция в състезателната програма на  IDFA и на много други международни фестивали.

Историята на филма „Мелодията на Лейла“ е в някаква степен „мелодия“ или писък от ужаса на малките момиченца, предвидени да встъпват в брак, докато самите те са още деца, дори бебета.

Лейла не е виждала майка си от четири години. Баща й е убит по време на войната, и бедността я отвежда в сиропиталище в Кабул. Тя е щастлива, че е там, защото може да ходи на училище и да свири музиката, която обича. Тогава тя получава съобщение, че майка й идва на гости. Лейла се притеснява, че майка й иска да я върне на село и да я омъжи.

Освен непосредствената болка и страдание, косвените последици от разрушаването на училищата варират от прекъсване на образованието до повишена вероятност за ранни бракове.

За съжаление ситуацията на хуманитарната криза в Афганистан продължава и не се е променила от 2013г., когато филмът „Мелодията на Лейла“ излиза на екран до днес, 2023г. Икономическият  шок от бедността, води до превръщането на все-повече деца като Лейла в изкупителни жертви на нарастващата бедност.

Ранните бракове и към днешна дата маскират порочната практика за продажба на момичетата. И най- честата причина е бедността на афганистанците, а не само характерните традиции. Продаденото момиче, дори на възраст от три години, може да намали глада в семейството на баща си, но само за няколко месеца. След това ще дойде реда и на по- малката ѝ сестра…

Въпреки че изчерпателни данни не са налични, Организацията на обединените нации, агенциите за помощ и местните служители твърдят, че получават достоверни доклади за увеличаване на ранните бракове и на продажбите за осиновяване към 2023г., тъй като афганистанците търсят начини да се справят с все по-трудния си живот.

„Това, на което сме свидетели, са детските бракове и превръщането на момичетата в стоки. Като цяло децата са се превърнали в икономическа стока в семейството“, казва Корнелиъс Уилямс, ръководител на отдела за закрила на детето в Детския фонд на ООН.

Филмът е един от петте късометражни филма в сериала „Вяра, надежда, Афганистан“ /Faith Hope Afghanistan/ и представлява поредица от портрети на афганистански деца в Кабул, както и възходите и паденията на живота в сянката на войната. Създаден е и се разпространява с подкрепата на Датския филмов институт.

Филмът е имал официални селекции на: Фестивал на документалния филм Helsinki Doc Point 2015-01-27

TIFF Kids 2014-04-08

Амстердам, IDFA 2013-11-20

ЙЕНС ПЕДЕРСЕН е режисьор на филма

Биографията му включва магистърска степен по комуникации от Roskilde University Roskilde University, допълнена с курсове по филмова продукция от San Francisco State University. Йенс Педерсен притежава продуцентската компания Pedersen & Co., която е продуцирала редица документални филми по целия свят.

Педерсен е режисьор на документалната поредица „Faith Hope Afghanistan“ (2013), епизод от която печели две датски награди BUSTER през същата година, както и на поредицата „Kids on The Silk Road“ (2017). И двата сериала имат по няколко епизода, избрани за прожекция и състезание в IDFA сред други международни фестивали.

През 2004 г. Педерсен продуцира документалния филм „Blue Collar White Christmas“, който получи специалната награда на журито на датските награди Robert Awards през 2005 г. През 2015 г. той монтира документалния филм на Якоб Готшау „Facebookistan“.

New York International Children's Film Festival

2015-02-27

Helsinki Doc Point Documentary Film Festival

2015-01-27

Leipzig Festival for Documentary and Animation

2014-10-27

Seoul International Youth Film Festival

2014-08-21

Zlin Int. Film Festival for Children & Youth

2014-05-30

TIFF Kids

2014-04-08

Prague, One World Human Rights Film Festival

2014-03-03

Amsterdam, IDFA

2013-11-20

 

От филма стават видими  тенденциите в експонирането на социалния проблем:

- отношението на обществото към децата и жените, пострадали от военни и хуманитарни кризи

- състоянието на жените и децата, в условията на военна криза,  водеща до стрес, бедност и отчуждение, и дори  фемицид.

Документалният филм, „Мелодията на Лейла“ е жива и завладяваща човешка история, която осъществява интерактивно разпространение на художествено филмово съдържание, за привличане на вниманието на  световната публика.  Филмът, завоювал най-престижните кино форуми по света, ще бъде излъчен в програмата на проекта „Спасение, наречено култура“  на продуцентска компания „ЕМ. ДЖИ. И. 3“, финансово подкрепен от Национален фонд „Култура“.

Филмът „Мелодията на Лейла“ разкрива в дълбочина проблематиката пред жените и момичетата, в опитите им за адаптация и прекосяване на границите на междукултурните различия, водещи до трагедията на децата, определени за съпруги в ранните бракове.

И, което е още- по-лошо…

Тези момиченца- майки, ще позволят на дъщерите си също да стават съпруги на три годишна възраст, ако изобщо успеят да останат живи след първата брачна нощ…

Както е показано във филма „Мелодията на Лейла“ – историята на  дете, което се страхува и не желае да се омъжи, и което свири една прекрасна мелодия, която трябва да бъде чута…

Спете спокойно!

Институции и организации, чиято работа е пряко свързана с проблематиката на бежанците:

Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет (ДАБ при МС)

Български хелзинкски комитет

Българският съвет за бежанци и мигранти (БСБМ)

Съветът на жените бежанки в България

ООН

Съвет на Европа

Европейски парламент

Народно събрание на Р. България

Правораздавателна система на Р. България, МВР, Министерски съвет,

Българския фонд за жените, Българския хелзинкски комитет, Българския Червен кръст, Омбудсманът

Законодателство и нормативна рамка на България и ЕС

ЗАКОН ЗА УБЕЖИЩЕТО И БЕЖАНЦИТЕ

Правилник за прилагане на закона за убежището и бежанците

Общата европейска система за убежище, съставени от пет различни законодателни акта (Dublin регламент, Директива за процедурите за убежище, Квалификационната директива, Директива за условията на приемане и правила за Евродак снемането на пръстови отпечатъци).

Договор за Европейския съюз (ДЕС),

Харта на основните права на Европейския съюз,

Решение (ЕС) 2017/866 на Съвета от 11 май 2017 година за подписване, от името на Европейския съюз, на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие по отношение на правото на убежище и забраната за връщане(2),

Съдебна практика на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ),

Директива 2012/29/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 г. за установяване на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления и за замяна на Рамково решение 2001/220/ПВР на Съвета.

Автори: адв. Ефемия Фард, д-р Араш Фард, Джоузеф Фард