Плесенни гъби, които се разпространяват в Чернобилския ядрен реактор и поглъщат радиация, могат да спомогнат на човечеството да изолира смъртоносни лъчения, пише Daily Mail.

Вдовицата на пожарникаря Игнатенко от "Чернобил" със скандални разобличения за сериала ВИДЕО

През 1991 година, пет години след ядрената експлозия в Украйна, черните гъби бяха открити по стените на изоставения реактор, в който имаше огромна концентрация на гама-лъчи. Удивени от обстоятелството, че тези гъби са оцелели при екстремалните условия, учените ги изследваха и попаднаха на изненадващо откритие.

Плесенните гъби растат дори  в средата на радиационно замърсяване. Това се дължи на количествата меланин – пигментът, който потъмнява цвета на кожата и позволява на гъбите да абсорбират нормално опасните лъчения. Този процес учените наричат „радиосинтезис”.

„Меланинът абсорбира радиация и я трансформира в друг вид енергия, включително електрическа”, споделя Катсури Венкатесваран от лабораторията на НАСА.

Ползите от силата на плесенните гъби за медицински цели изглеждат обнадеждаващи, но не спират дотук, тъй като учените продължават изследванията си с проби от тях, изпратени в открития космос.

С отглеждането им в Международната космическа станция, където нивата на радиация са по-високи от тези на Земята, Венкатесваран и професор Клей Уанг от Университета в Южна Калифорния успяха да наблюдават процеса на мутация.

Поставени в стресова обстановка, микроорганизмите отделят специфични молекули, които могат да доведат до създаването на лекарство, което да предпазва хора от въздействието на радиация.

Източник: gospodari.com