Попълнете търсена ключова дума или фраза

Учените разбраха коя година паднал метеоритът, предизвикал последната ледникова епоха

https://blitz.bg/lyubopitno/nauka-i-tekhnologii/uchenite-razbrakha-koya-godina-padnal-meteoritt-predizvikal-poslednata-lednikova-epokha_news351554.html Blitz.bg

Геоложки изследвания на четири континента сочат падане на огромен метеорит преди около 12 835 години

Санта Барбара , САЩ 02 Авг. 2015, 07:26 5262 прочита 0 коментара
Американски геолози от Санта Барбара откриха на четири континента следи от падане на метеорит, станал причина за начало на последното заледеняване в историята на планетата. Чрез тях е установено, че катаклизмът е настъпил преди 12 835, се твърди в публикация на списание Proceedings of the National Academy of Sciences.
По време на своето съществуване Земята е претърпяла четири аномални ледникови периода през около 200 хиляди години. Естествено е последното да има най-значимо отношение за сегашния животински и растителен свят на планетата. Учените дълго и упорито са търсили отговор на въпроса кога е било то и от какво е предизвикано, за да подредят във времето загиването, оцеляването и появата на нови животински и растителни видове. <br /> <br /> Според Джеймс Кенет от университета в Санта Барбара (САЩ) последният ледников период е настъпил преди около 12 900 години, като този период е известен като късен дриас. Рязката промяна в климата е довела до пълно измиране на мегафауната на Северна Америка &ndash; мастодонти, гигантски ленивци-мегатерии, саблезъби котки и други видове.<br /> <br /> Джеймс Кенет и неговият колега Ричард Файерстоун още през 2007 г. намерили първите свидетелства, че застудяването е предизвикано от падане на астероид, в утаените породи и на дъното на едно от езерата в Мексико, обаче на техните изводи не повярвали мнозина геолози.<br /> <br /> Те счели намерените от Кенет и Фаерстоун &bdquo;космически&rdquo; метали и миниатюрни зрънца не за следи от паднал метеорит, предполагаемо на територията на провинция Квебек, а резултат от някакви локални геохимически процеси. Опонентите направили логичния извод, че ако действително е паднало голямо космическо тяло, то тогава следите му във вид на тънък слой &bdquo;метеоритни&rdquo; породи трябва да съществуват и да бъдат намерени на всички ксонтиненти на планетата.<br /> <br /> Кенет и колегата му представили доказателства за съществуването на подобен &bdquo;граничен слой&rdquo; на четири континента, правейки разкопки на териториите на 12 страни в Европа, Северна и Южна Америка, Азия и Африка. Според тях, вероятността да са оставени от едно и също събитие превишава 95%, което на практика доказва, че &bdquo;дриасов метеорит&rdquo; все пак съществува.<br /> <br /> Изчислявайки и съпоставяйки всички тези &bdquo;гранични слоеве&rdquo;, учените идват до извода, че катаклизмът е станал преди около 12 835 години, плюс-минус 100 години. Подобна датировка практически едно към едно съвпада с времето на падане на метеорита, следи от който са намерени в гренландските ледове.<br /> <br />