Не е лесно да се разбере и определи какво точно прави един лидер велик. Човек се научава да разпознава великите лидери, след като работи за такъв, но дори и тези хора не могат да обяснят какви са специфичните качества, действия и поведение, които допринасят за успеха на техните ръководители. Ефективното лидерство е динамично – то съчетава разнообразие от уникални умения, съчетани в едно цяло, пише "Мениджър нюз".

Има обаче едно нещо, което е пределно ясно. Действията на лидера се ръководят от неговите убеждения и разбирания за работата.

Великите лидери вдъхват доверие и възхищение със своите действия, а не само с думите си. Много лидери казват, че почтеността е изключително важна за тях, но най-добрите лидери демонстрират своята почтеност всеки ден. Ако искате служителите ви да се държат по определен начин, постоянното натякване ще постигне много малка част от въздействието, което може да окажете, ако самите вие демонстрирате желаното поведение.

Ето и няколко убеждения, които карат великите лидери да изпъкват над останалите:

1. Растежът трябва да бъде насърчаван, а не ограничаван

Посредствените шефове се страхуват от своите най-умни и талантливи служители, защото мислят, че един ден те ще ги надминат и ще ги поставят в лоша светлина. Те предпочитат да пазят ключова информация за себе си и да не позволяват на подчинените си да вземат важни решения.

Великите лидери, от друга страна, обичат да гледат как техните служители растат и се развиват професионално. Изследванията показват, че най-важният критерии за избор на хората, търсещи работа, е възможността за професионално развитие, и че 80% от този растеж се постига в неформална обстановка, като например в разговори с мениджърите. Великите лидери искат най-добрите им служители да разкрият пълния си потенциал и знаят, че могат да им помогнат, за да го постигнат.

2. Служителите са личности, а не клонинги

Лошите шефове поставят всичките си служители под общ знаменател и опитват да ги мотивират, възнаграждават и насърчават по един и същ начин. Великите шефове третират служителите си като личности и зачитат факта, че всеки човек има различна мотивация и стил на работа. Те не намират спокойствие, докато не разберат какво кара служилите им да стават сутрин и да идват на работа.

3. Служителите са равнопоставени членове на екипа, а не подчинени

Повечето шефове се държат със своите служители като с деца. Те вярват, че служителите им се нуждаят от постоянен надзор и че трябва да наложат правила, който да гарантират, че работният процес ще протича по начина, по който те искат.

Добрите шефове гледат на служителите си като на компетентни колеги и партньори, които могат сами могат да вземат решения за своята работа. Вместо постоянно да им се месят, тези лидери ясно заявяват, че ценят усилията на своите служители и че вярват в способността им да се справят със задачите, които са им поставени.