Земята е прекалено голяма, за да бъде изследвана с рентген или ядрено-магнитен резонанс, затова група физици от Испания, използваха нов метод, за да надникнат във вътрешността ѝ - с помощта на субатомни частици, които постоянно преминават през нея, съобщи Science Alert. Учените от университетите на Валенсия и на Барселона използваха данни от детектора на неутрино АйсКюб в Антарктида, събирани една година.

Частиците неутрино са най-леките във Вселената. Специалистите мислят, че те могат да крият отговори на основни въпроси във физиката. Наричат ги "призрачни", защото почти не притежават маса и са неуловими.

Частици неутрино се създават в ядрени реакции като тези в Слънцето. Електрически са неутрални, което означава, че през нас могат да преминават с милиарди всяка секунда.

Откритият от испанските физици метод прилича на рентгена. При изследване с рентген, лъчите преминават през меките тъкани. По-плътните, като костите, ги поглъщат по-бързо и по-малко лъчи преминават от другата страна - така се получава снимка на скелета.

Частиците неутрино могат да бъдат погълнати от атомните ядра на материята, през която преминават. Колкото по-плътен е материалът, толкова по-голямо е поглъщането. Екипът определи плътността на различните слоеве на планетата ни, преброявайки преминалите неутрино под различен ъгъл.

Резултатите от изследването съвпадат с изчисленията, направени с традиционни методи - по сеизмичните вълни. Те обаче не могат да проникнат във вътрешното ядро. Частиците неутрино преминават през всичко и затова дават ценна информация.

Изследването не дава нова информация за планетата ни. Това обаче не е била негова цел. Основната цел на екипа е била да научи нещо ново за това каква информация можем да получим с помощта на частиците неутрино. В това отношение резултатите са внушителни.

"Резултатите ни демонстрират надеждността на този подход за изучаване на вътрешната структура на Земята в допълнение към традиционните геофизически методи", пишат авторите на изследването.