Бисер Киров скача от втория етаж при земетресение
Скарват се с Лили Иванова заради награда на фестивала в Барселона
От дете започва да свири на цигулка, после- на китара, а в казармата и на тамбура. В поделението на град Марица се събират с едно момче, което познава още от София-Георги Куртев. Един ден на свиждане на Гошо идва истинският му баща Петър Минчев. Високият приятен мъж на средна възраст току-що излиза от затвора, където е влязъл заради жена си по Закона за спекулата. Тя после го изоставя, отнемат му всичко, дори синът му не носи неговата фамилия. Гошо е редник Куртев и бащата чува това с болка. Явно майката е преименувала чедото си, за да го избави от преследването, като син на съден от Народния съд.
» Дружбата между Бисер Киров и Георги Минчев е свещена. Към края на книгата си, когато разказва за времето, когато родината ни преживява първите пориви на демокрацията Бисер пише: „Гошо беше в еуфорията си. Всички огорчения, задръжки, вътрешни терзания и стаена черна болка намериха отдушник в новите му текстове, които въодушевено и себераздаващо пееше по площадите. Разбирах го, но го молех да махне грубите думи, защото не му лежаха. Той бе непримирим . След години, когато болестта му стана знайна, намерих оправданието в нея, защото стиховете, които той ми остави, като негови текстови находки, нямаха нищо общо с панаирджийската революционност на първите му „демократични песни“.
» Гошо беше жизненонеобходим на „синята революция“ и още повече на неособено безкористните му спътници, които край него уредиха бъдещето си с дялове в „мениджърската приватизация“ на „Балкантон“. Той беше „бяло“ момче, изживя последните си години без парно, с неизплатено „Тико“ и с окрадени възторзи...“
» След този затрогващ разказ за човека , който според Бисер Киров ще остане „Орфея на българския рокендрол“, ще се върнем към 8 декември 1966 година. Бъдещият инженер- химик заедно с тайфата си празнуват студентския празник. Успели са да си намерят покани за най-престижната зала - „България“ . Купонът тече. Обявяват: „Микрофонът е ваш“ и огромна опашка се извива пред сцената. Поощрен от приятелите си, и Бисер се нарежда накрая. Дотук, спират го водещите Илия Цоцин и Петър Добрев, студенти във ВИТИЗ, вече отегчени от аматьорските опити
Кировската упоритост обаче надделява. Бисер взема китарата на един от оркестрантите и запява рок, който жестоко някога са изпълнявали с Георги Минчев. Залата полудява. Едни викат Бисо други бис. Втората песен е блус, за любимата му и всъщност бъдеща съпруга Митка.
Два месеца по-късно му се обажда композиторът и саксофонист в оркестър „Балкантон“ Морис Аладжем. Уреждат му прослушване при шефа Димитър Ганев. Следва поканата да стане солист. Тогава това е най-професионалният комбо- оркестър в България. Приема, при условие, че ще има възможност да продължи да си учи инженерството. Съгласяват се. Но това така и не става. Защото в следващите няколко години Бисер се изстрелва на върха на българската попмузика. Пътува , печели награди, между които и „Златният Офрей“: Не бях пророк, но вече знаех: Музиката и сцената ми бяха подвластни, пиша в „Благодарствена песен “.
» Следва поканата за участие на фестивал в Барселона. Песента на Атанас Косев „Да вярвам ли?“ ще бъде представена поотделно от Лили Иванова и него Такъв е регламентът. И това ще стане в две вечери пред 3000 души, които са и жури. Лили още първата вечер прави категорична заявка за награда. Втората вечер и в мое изпълнение песента бе първа”-пише Бисер Киров.-„ Чакахме до полунощ. Победихме. На въпроса към Лили за моята част от наградата, тя в своя, по-късно добре известен кубратски стил ми отговори : Кой си ти? Какво си направил? Какво си изпял?”
В крайна сметка Бисер получава 300 долара. В България се разнася мълвата, че е останал на Запад. „Естествено Лили Иванова преписа на себе си цялата победа в Барселона. Не спомена моето участие, не даде на Ангел Заберски нито стотинка. Ангел Заберски по-късно се съди, но получи само статуетката „Най-добра песен в Барселона“. Така в съда, според разказа на Бисер Киров , завършва този иначе успешен за българите конкурс
В края на 1969 година в СССР, на сборния концерт със звезди от социалистическите страни „Мелодия друзей“ Бисер Киров се среща за първи път отблизо с най-големия : „И оттогава Емил Димитров остава за мен перфектният колега, чудесен мелодик и щедроблагословеният талант на българската песен. Атмосферата около него бе по бохемски широка до аристократичност, шумно артистична и великодушна и по емиловски покровителствена, което правеше музикантите му, макар и не най-добрите на републиката, както и всички, с които общуваше-негови предани приятели. А това е величието на таланта” !
Групата на Емил „Синьо-белите“ , весела банда от музиканти , събрани за турнето, които не познавах, имаше традиция да завършва концертите си с каса „Советское шампанско“ и сандвичи със сьомга. Тарторът на всички събирания бе тамадата Васил Андреев , който допълваше купоните със запалени почитатели и почитателки... пише авторът на „Благодарствена песен“.
И Васил, и Емил са били винаги изключително колегиални и жертвоготовни. Странно е, че последното, което Емил си пожелал от Москва, месец преди да си отиде, било „Советское шампанско“ и сьомга, които Бисер е бил щастлив да му донесе.
По-нататък авторът разказва и за друга една от звездите на българската попмузика:
» „Познавах Богдана отдавна, тя е от нашата махала. Богдана е светъл човек, въздушен, с култура и с душа. Майка й беше жена от хайлайфа и Бубата е такава от дете. На Сочинския фестивал Борето Карадимчев бе ожесточен пазач на притежателката на първата награда – Богдана . Колегата ми от Унгария –голямата звезда Петер Мате, ми се оплака, че миниатюрният Боре Карадимчев му е налетял, когато поискал да я целуне след наградата.
Йорданка Христова първа е завела Бисер в Куба
» И ето че стигнахме до папата- сред организаторите , „геният на частните български концерти” Иван Алексиев: Висок, белокос с мъдър поглед, комбинативен и с непоклатимо обещание. Така го е запомнил Бисер. А и с това, че като продуцент прави освен огромни циркови събития и още хиляди малки градски и селски концерти. Разказвали са ми народни певици и музиканти как с единия номер открива в едното село , с другия в другото, като се сменят ритмично и така-четири концерта на вечер, спомня си Киров. И добавя:
Иван Алексиев даваше хляб на стотици творци: музиканти, клоуни, имитатори, илюзионисти, акробати и естрадни и оперни певци, студенти от Африка и Азия ,които представяше като звезди. Живееше на третия етаж на площада зад коня . Разказват, че когато тъща му била на гости и се опитала да изтупа дюшеците през прозореца, целият площад се изпълнил с двадесетолевки. Може и да е измислица, но към Иван Алексиев храня дълбоко уважение и благодарност”, пише певецът.
4 март 1977 година. Тържествен концерт в село Новачене, Плевенско, на 20 км от Свищов . Както никога преди концерта, докато чакат края на дългите речи и приветствия музикантите нарушават собствения си закон и отпиват от виното, самоток, с което домакините щедро ги черпят. Новата зала на читалището е препълнена, програмата е чудесна. Има много бисове. Най-после артистите успяват да се доберат до гримьорната, за да се преоблечат. В този момент някакво глухо, страшно бучене, като нарастващ тътен на стотици танкове, започва да тресе залата. По нататък в книгата си Бисер Киров описва преживяното така: „Момичетата се развикаха. Токът спря. Големият двукрил прозорец се изкърти и в ужаса на осъзнатото земетресение и прах скочих през прозореца навън. Скочил съм от втория етаж. Бос и само по джинси се претърколих на плочите в очакване на читалището да се срути върху мен. Ревове на животни и хора и.... нищо.
Опитах се да стана, но болката беше ужасяваща. Музикантите ме вдигнаха на ръце и ме пренесоха в автобуса. Ванко Пеев / ръководителят на оркестъра/ беше излетял от сцената през голямата задна желязна врата за декорите, другите се бяха скрили от падащите чиги на сцената . Само малкото барабанче и аз бяхме контузени . Кичка Бодурова, която пееше във вокална група, дълго е тичала, за радост на читалищните работници „топлес“.
А ето спомена за една удивителна среща. Всичко се случва в самолета от Мадрид за София :
„Стюард бе моят състудент Жоро от ХТИ. Докато бяхме студенти, имаха някакви отношения с Митка, не бях забравил, но тя беше вече Кирова. Жоро ме покани в първа класа, където бяха само Рей Чарлз и синът му. В броените минути, в които разговарях с двамата , разбрах, че отиват на среща с Ванга в Петрич, поканени от негови български приятели. Жоро донесе бутилка уиски, наля, но пихме само ние с него. Рей Чарлз заспа и спа почти до София. Пред аерогарата видях Даниела Кънева, която вместваше в светлата лада на брат си певеца и големия му син. Бързо ми обясни, че отдавна си кореспондират и е успяла да уреди среща с Ванга, поради някакви здравни проблеми на певеца. Не помня подробности, но двамата с Митка бяхме щастливи при тази абсурдна среща с нашия идол. И днес където и да срещна Даниела Кънева , тя е като видение от един сбъднат сън”, описва събитието Бисер Киров.
Путин го дарява със златен знак
Подготви Исак ГОЗЕС
Последвайте ни
0 Коментара: