Юрий Венелин - славянинът с България в сърцето
Украинският поданик на унгарското кралство поставя началото на съвременната наша фолклористика и етнография
българската история му била особено любопитна, защото самите наши емигранти не знаели кой знае колко за нея
Преди да навърши 30 г., Венелин станал любител изследовател на славянството. Писал трудове, в които изтъквал достойнствата на славяните и специално на българите. Борил се с теорията за скандинавския корен на русите, тя била много силна по онова време. Ден и нощ писал. Между написаното имало и доста неточности. Венелин бил историк дилетант и понеже не се ровел много в изворите, често съчинявал. Наричал хуните синове на Русия, Атила според него бил славянски цар, франкската династия на Меровингите също станала изведнъж от славяни, Словения била наречена Адриатическа Украйна и ред други такива спорни исторически факти, които му докарали слава на не особено внимателен изследовател в научните среди.
През 1830-1831 г. Венелин решил да дойде по българските земи и да пише за нас. По онова време нашенци се държали грубо и темерутски с него, но го приели. Командирован в България от Руската академия в Санкт Петербург, той посещава Варна, Каварна, Силистра, записва стари народни песни и умотворения, запознава се с особеностите на българския език, изследва фолклора и етнографията ни. Съдбата го среща с един от водачите на българската емиграция в Одеса - Васил Априлов. И
тъкмо Венелин убеждава Априлов да събира и съхранява песенния български фолклор
Още докато е в Кишинев, се свързва с българските преселници там, проучва езика им, интересува се от българския фолклор и етнография. През 1829 г. Юрий Венелин издава своя труд, който някои смятат за положено начало на съвременната българска фолклористика и етнография - “Древните и съвременни българи в тяхното политическо, народностно, историческо и религиозно отношение спрямо русите”. Книгата му печели популярност и почитание в Русия, идва и в българските земи. Тя прави силно впечатление на зараждащата се по онова време българска интелигенция.
Приносът му за нашето Възраждане са историографските му опити в проучването на българската история, опитът му да опише духовния живот и политическата действителност на тогавашните българи, време, за което дотогава малко или почти нищо не се е знаело. Венелин просто обичал славяните и
съставил първата история на граматиката на нашия език
и още щял да напише, ако не бе умрял от изтощение внезапно на 37 г.
Така Грегориус Хуца не успял да завърши делото на живота си и да стане уважаван историк. Но българските емигранти открили в негово лице верен приятел. Книгата му “Критически изследвания за българската история” е публикувана посмъртно с помощта на българското емигрантство през 1849 г. в Москва по инициатива на Спиридон Палаузов, с парични средства на живеещия в Русия по това време български търговец Иван Денкоглу. Книгата е издадена и в Земун, Сърбия, през 1853 г. в български превод на калоферския учител Ботьо Петков, баща на Христо Ботев. Появата на тази книга играе голяма роля в развитието на българската историография в средата на 19 век. В нея Венелин описва възгледите си за произхода и миналото на българите. Според него русите в началото на IV век падат под влиянието на готите и са освободени от волжаните, т.е. от българите. Намира повод да се обърне към русите и да им напомни с укор за историческите им задължения спрямо българите с думите:
От ръцете на българите ние сме получили кръщението,
те са ни научили да четем и пишем,
на техния език ние сме писали почти до времето на Ломоносова - люлката на българите е неразривно свързана с люлката на руския народ!
И затова книгите, които написва Юрий Венелин, се посрещат с голям ентусиазъм от просветените българи, с някои от които той лично се познавал. Според него българите са свещен народ, от който произлизат важни духовни блага за Русия - дали сме им християнството, дали сме им и славянската азбука.
Юрий Венелин умира в Москва през 1839 г. Погребан е в Даниловия манастир до гроба на Гогол. На 22 май 1988 г. там е поставена паметна плоча с барелеф на Юрий Венелин с надпис на български: “Ю. Венелин 22 април 1802 - 26 март 1839. От признателна България”. Красноречива оценка за стореното от него правят жителите на Габрово. На 1 януари 1885 г. е отслужена тържествена панихида в памет на народните будители Юрий Венелин, Васил Априлов и Никола Палаузов. В летописната книга на смесената гимназия “Васил Априлов” се споменава за галерия от портрети на създателите на Априловската гимназия през 1929-1930 г., сред тях и този на Юрий Венелин. През 1961 г. Градският народен съвет в Габрово решава да постави на подходящи места паметници на Чардафон, Ран Босилек, Райчо Каролев и на Юрий Венелин. За паметника на Венелин през 1968 г. са отпуснати средства. Този паметник и днес е изправен в центъра на Габрово. В близост до паметника, в Националния музей на образованието, са съхранени оригинални екземпляри на неговите трудове. Жителите и на други български градове почитат паметта на Юрий Венелин, като назовават улици на негово име. Такива има в Габрово, в София, Бургас, Русе, Силистра и във Варна. Когато посещава този град, варненци са в особено тежко положение, но му оказват гостоприемство и му помагат да събере материали за изследвания и да напише своите книги. А той държи да бъде настанен в българско семейство, за да научи по-добре езика ни и да запише от своите домакини текстовете на редица български народни песни.
Дона ЛЕКОВА
Последвайте ни
0 Коментара: