В екипа, участвал в разработката на някои ключови системи на суперракетата Starship на Мъск, има и българин - 27-годишният Орлин Велев - джуниър e старши инженер по структурната стабилност в Space X. Той работи от 6 г. за компанията на Мъск.

Преди това е завършил университета “Джорджия Тех” със специалност “Машинно инженерство”. Орлин Велев отива в САЩ още когато е бебе. Баща му Орлин Велев - старши е изтъкнат професор в Университета в Северна Каролина, уточнява "Марица".

Орлин, както и още един българин - Кико Дончев, бяха в инженерния екип на историческия първи полет на частна ракета с екипаж - на Space X през юни 2020 г.

Първият тестови полет на най-голямата и мощна ракета, създавана някога - Starship на компанията Space X на Илон Мъск, трябваше да стартира в 16,20 часа, но бе отложен в последния момент.

“Оказва се, че клапан за налягането е замръзнал. Научихме много днес, не разтоварваме ракетното гориво, нов опит след няколко дни”, написа Илон Мъск в Туитър минути след отлагането на старта. Според съобщения нов опит за изстрелване може да бъде направен след 48 часа.

 “Старшип” трябва да излети от космическата база “Старбейс” в Бока Чика в Южен Тексас.

До 1500 лева Бонус за Онлайн Казино Игри! Бонусите са важни!
 

120-метровата ракета - за сравнение, с 27 метра по-висока от Статуята на свободата, разработвана от компанията на Илон Мъск в продължение на години, е най-голямата и най-мощна в света. Тя е предназначена за пътувания до Луната и Марс. “Спейс Екс” получи разрешение за полета от американския регулатор.

Очаква се “Старшип” да предизвика революция в пътуванията в Космоса - транспортната система трябва да има ресурси да закара в бъдеще 100 души на Марс.

Преди полета Мъск предупреди: “Това е първото изстрелване на много сложна, гигантска ракета, така че може да не се получи. Ще бъдем много внимателни и ако видим нещо тревожно, ще отложим изстрелването.”

Пробният полет на “Старшип” включва набиране на височина над Мексиканския залив, след това двете части на ракетата се разделят и “Старшип” започва да лети на 100 км над Земята. За този тестов полет бустърът “Супер Хеви” трябва да се върне вертикално до залива и да потъне във водите му. А “Старшип” трябва 90 минути след излитането да се приводни в Тихия океан, близо до Хавайските острови.

Какво представлява “Старшип”

Системата е проектирана да бъде напълно и бързо многократно използвана, пояснява Би Би Си. Важните елементи да не изгарят и да не се изгубват в морето след полет, както става с други системи за полет в Космоса, а да се връщат на Земята.

Планът е, след като се завърне от полет, “Старшип” да се напълни с ракетно гориво и да е готов за ново излитане - като самолет. Това силно намалява цената на целия проект.

Ракетата, която е на върха на конструкцията, наречена “Старшип”, е висока 50 метра. В основата си има 6 двигателя “Раптор”, които “Спейс Екс” разработва в продължение на десетилетие. Горивото е специално разработено така, че да може да се произвежда от ресурси на Марс за обратен полет до Земята.

В долната част на конструкцията има бустър, висок 70 метра - “Супер Хеви”. Той е с 33 двигателя “Раптор” и е конструиран да има възможност да изнася до 150 тона товар в земна орбита.

Кулата за изстрелване са казва “Мехазила” по аналогия със съществото от филмите за Годзила.

Полетите до Марс - когато започнат - трябва да отнемат 9 месеца в едната посока, при финализиране на проекта.

“Старшип” има ключова роля в програмата “Артемис” на НАСА, целта на която е да установи дългосрочно човешко присъствие на Луната. Този кораб беше избран от НАСА за кацане на астронавти на Луната като част от мисията “Артемис 3”, официално планирана за 2025 г.

Човечеството е на кръстопът, казва Мъск.

Основополагащата идея на “Спейс Екс” е да направи живота мулти-планетарен. Отвеждането на хора на други планети според него може да запази цивилизацията, ако Земята бъде сполетяна от катаклизъм.

“Историята е пред две посоки. Единият път е да останем на Земята завинаги и тогава ще има някое хипотетично събитие, което ще доведе до изчезване на човечеството”, каза Мъск през 2016 г. “Алтернативата е да станем мултипланетен вид”.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук