Постоянното увеличаване на орбитиращите около планетата космическите боклуци може да предизвика политическо напрежение и въоръжен конфликт, смятат учени, които предупреждават, че дори малки отломки имат достатъчно енергия, за да повредят или разрушат военни сателити, пише The Guardian, цитиран от агенция Фокус. Изследователите посочват, че отпадъците от използвани ракети и други космически апарати представляват “специфична политическа заплаха”, заради трудността да се потвърди, че функциониращ сателит е бил ударен от носеща се в орбита отломка, а не е бил атакуван от друга държава. Космическите агенции на САЩ и Русия следят движението на повече от 23000 отломки с диаметър над 10 сантиметра, но изчисления предполагат, че около Земята може да има половин милиард фрагменти с диаметър между 1 и 10 сантиметра и трилиони по-малки частици, пише obekti.bg.

Боклукът носи най-голям риск за сателитите в ниска орбита, където отломките могат да ударят космически апарат с комбинирана скорост приблизително 50000 км/ч. В тази част на небето, която се простира от 160 до 1900 километра над повърхността, се намират и повечето военни сателити.
В доклад, публикуван в журнала Acta Astronautica, Витали Адушкин от Руската академия на науките в Москва пише, че сблъсъците на космически отпадъци с военни сателити представлява “специфична политическа опасност” и “биха могли да провокират политически или дори военен конфликт. Собственикът на ударен и унищожен сателит трудно би могъл бързо да установи истинската причина за инцидента.”

Предупреждението идва след инцидент през 2013 година, когато руски сателит беше повреден. Предполага се, че изкуственият спътник се е сблъскал с отпадъци, които Китай създаде при свалянето на свой собствен сателит за наблюдение на климата. Китайците използваха ракета, за да разрушат сателита си - действие, демонстриращо антисателитните способности на държавата, което остави в орбита 3000 отпадъка.

Адушкин подкрепя тезата си с данни на Руската космическа агенция, според които през 2014 година Международната космическа станция (МКС) пет пъти е предприела маневри, за да избегне удар с космически боклуци. Публикацията е предшествана от доклад на Националната космическа агенция на САЩ (NASA), който предупреждава, че броят на космическите отпадъци е достигнал до пределна точка.