Какво е отношението на МОН към процеса на атестиране, заложен в ЗПУО? Има ли визия за неговото адекватно, продуктивно и смислено реализиране и ако има, как и кога ще се реализира атестационният процес? 

Тези въпроси зададе народният представител от „БСП за България“ Веска Ненчева към министъра на образованието и науката проф. Николай Денков в парламентарния контрол.

„С приемане и въвеждане в действие на Закона за предучилищното и училищното образование се наложиха промени в работата на образователната система, голяма част от тях неадекватни и недомислени. За изтеклите 5 години от прилагането на Закона се оказа, че процесът на атестиране е част от недомислиците в него – няма ясен механизъм и критерии, нееднократно се наложи отлагане, там където вече има осъществено атестиране на учителите, не е ясно какъв точно е смисълът от изгубеното време за проверка и допълнително създадената бумащина“, мотивира се Ненчева.

Министър Денков призна за забавяне на процеса на атестиране заради проблемни моменти в първоначалните законови текстове, но изтъкна, че са предприети стъпки в посока на облекчаването на процеса. Министърът информира, че в МОН работи група от експерти от министерството, социалните партньори и представители на частните училища и детски градини, в която се обсъждат промени в процеса на атестация и ще се разгледат  предложенията от образователните институции, в които вече е проведено атестиране.

„Отговорът Ви не мога да кажа, че ще успокои гилдията, но дава яснота за това, че МОН разглежда процеса, който през 2016 г. създаде огромно напрежение“, отвърна му Веска Ненчева.

Тя определи като изключително важно, че създадената работна група ще съобрази мнението на вече атестираните учители. 

Ненчева отправи и призив към учителите: „Ако имате забележки и предложения, с които можете да подобрите този процес, бъдете активни и ги направете. Смятам, че от страна на Министерството на образованието ще намерите добър партньор.“