Майки на деца от начален курс станаха учителки по неволя през извънредната и удължена грипна ваканция. За да не изостават децата, преподаватели използват различни канали да пращат на учениците си материали за самоподготовка., пише "Марица".

По Вайбър и през  Фейсбук групите на класовете пристигат купища работни листове по математика и български с указания върху какво да се наблегне, придружени  отделно с препоръки за диктовки и упражнения.

Постват се също платформи и канали, от които могат да се ползват видеоуроци. Без таксата, която изисква абонамент за Уча.се, например са каналът в Ютуб Academico и платформата Словом. В тях има видео уроци за различни класове.

В групите на учителите в социалните мрежи пък усилено се обменят платформи, които дават възможност да се създават или ползват електронни уроци и ресурси.

Пловдив е сред градовете, в чиито училища в най-голяма степен са въведени облачните технологии – резултат от общинска програма, която е в ход от 2016 г. Към момента с активни облачни услуги са 52 учебни заведения под тепетата, за работа с тях са обучени 620 учители и служители, 104 администратори, има и 187 сертифицирани учители.

Едва в няколко училища обаче, и то  в отделни паралелки, се прилага системата 1:1. При нея всеки ученик има персонално устройство хробмук и акаунт за достъп до виртуална класна стая. Преподавателят  създава и качва там необходимото съдържание. Учениците могат да работят в група и през защитен чат от дома.

Тази система ще позволи дистанционно обучение от къщи, ако се стигне до затваряне на училища заради коронавируса. Обхватът й обаче все още е малък  - в ЕГ „Иван Вазов”, ОУ „Яне Сандански”, ОУ "Димитър Талев”, ОУ „Екзарх Антим I”, ПГХТТ, СУ "Черноризец Храбър", предстои старт и в СУ "Любен Каравелов".

Само там за момента би било възможно дистанционно преподаване онлайн в реално време и това няма да реши проблема в целия Пловдив. Още по-трудно ще е в малки населени места и в етнически групи, където семействата нямат  устройства и интернет у дома.

И сега, през продължаващата грипна ваканция в Пловдивска област, облачните технологии и хромбукът не се ползват за обучение онлайн на целия клас, а  по-скоро за изпращане на съдържание за самоподготовка. ОУ „Яне Сандански” прилага обучение 1:1 в една паралелка шестокласници.

По време на ваканцията устройствата са по домовете на децата и е възможно дистанционно преподаване, но за момента не се извършва, каза директорката Маргарита Бозова. Самата тя преподава в 5. клас и използвала тъй наречената гугъл класна стая. В понеделник пратила 3 работни листа. Учениците работили, снимали ги и й ги върнали.

Електронният дневник също има опция за пращане на файлове. Още преди грипната ваканция имаше класове, в които бяха останали по 5-6 деца, и на болните се пращаха уроци и домашни по този начин, каза Бозова. Предимството на тези канали пред Вайбър и Фейсбук, е по-високата защита, както и възможността за обратна връзка.