Нов тежък пътен инцидент на магистрала „Тракия“, този път с пострадали деца, шокира обществеността в неделя вечерта. Автобус със сръбска регистрация се обърна и по чудо не уби десетки. Това даде повод отново да се повдигне въпросът за крещящата нужда от законодателни изменения и от по-сериозни действия от страна на МВР за овладяване на ада по пътищата, който в последните месеци взема сериозен връх. По-конкретно темата бе поставена от пътния експерт Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност, минути след тежкия инцидент. 

Милчев обобщи, че проблемите със зачестилите катастрофи и убийства на пътя далеч не се крият само в лошата пътна настилка и маркировката, но и в тоталната липса на контрол от страна на МВР върху потока на движение, която е и основната институция за управление на риска в тази сфера. Пътният експерт припомни и нещо много важно – решения има, план е съставен и предложенията за законодателни промени вече са налични. Просто някой трябва да ги види и чуе. 

В случая думите на Милчев потвърждават вече казаното не веднъж, че българската прокуратура е дала решение на проблема, което би могло в дългосрочен план да постигне значителна превенция. Както е известно, главният прокурор Иван Гешев вече два пъти изпраща до Народното събрание експертни предложения за изменения в Наказателния кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс, с които да се затегнат наказанията срещу пияни, дрогирани, нередовни водачи и шофиращи с превишена скорост. Първият път беше преди повече от две години, непосредствено след катастрофата, при която загина журналистът Милен Цветков. Вторият път - в началото на юни тази година, около месец преди джигитът Георги Семерджиев да отнеме живота на две млади момичета на столичен булевард. Четири поредни парламента обаче мълчат и дори не поглеждат тези идеи.

За сметка на това Милчев е вторият пътен експерт, който потвърждава, че Гешев всъщност е прав да смята, че законодателните изменения са ключа към овладяването на проблема и подкрепя главния прокурор в усилията му да даде готов инструмент в ръцете на другите две власти за справяне с кризата. Преди около седмица това направи и Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи, който в интервю изрично подчертава, че мярката, предложена преди повече от 2 години от Гешев за отнемане на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори, предизвикали инциденти на пътя, би била едно от най-ефективните решения.

В случая с катастрофиралия сръбски автобус на „Тракия“ се касае за човешка грешка и разсейване на водача, а не за пиян или дрогиран шофьор, който не е зачел правилата за движение по пътищата, но въпросът за нуждата от законодателни промени и спешни действия е на масата.  Макар че не разбрахме подробности за инцидента от прокуратурата, а главният прокурор Иван Гешев и заместникът му Борислав Сарафов, които отидоха на мястото на катастрофата около Стара Загора пропуснаха да припомнят, че държавното обвинение има готови решения на проблема, явно пътните експерти и обикновените граждани, които ежедневно стават или свидетели, или участници в произшествия, вече виждат нуждата от тях. А и изглежда вече и на ръководството на прокуратурата му омръзна да води "битка с вятъра" и да повтаря, че ако политиците продължават да са пасивни, жертвите ще се множат лавинообразно, което е видимо с просто око.

Кога и политическият ни елит ще прогледне е същинският въпрос. За да не продължим да умираме по пътищата на собствената си държава, докато политиците ни вдигат ръце от проблема, улисани в яростната битка за заграбване на повече и по-дългосрочна власт. Решенията се чакат от всички.