Специалистът по Конституционно право д-р Борислав Цеков припомня, че за референдумите има ясна конституционна регламентация, която се допълва и от законова. Според него обаче в тях винаги има партийна злоупотреба и точно заради това трябва да се помисли за допълнителна регулация, пише "Марица".  

Референдумите може да се ограничават и тематично. Да се запише в закона, че не може да има референдум за неща, които директно произтичат от конституцията. 

„Излиза Тошко Йорданов и казва: Това не го пише в закона! Не го пише, но ти не разбираш, че то произтича директно от конституцията! Всички въпроси свързани със свикването Велико народно събрание не трябва да подлежат на референдум”, смята конституционалистът. 

Възможно е да се формулират и критерии, че по теми, които са с висока степен на специализация и експертност като енергетика и национална сигурност не може да се свиква референдум. 

„Сегашният закон е направен, за да улеснява гражданското общество и гражданите, които не са в партиите да могат да налагат с подписки и референдуми свои разбирания и позиции. Ако говорим за последните инициативи, те са отново партийни инициативи. Партиите се опитват да си помогнат, правейки референдум. При това идеите са противоконституционни”, подчертава д-р Цеков.

Той смята, че е нужна поправка в закона за прякото участие, която да премахне този праг, с който се смята че народното събрание няма думата. 

„И сега я има като предварителен контрол, но трябва да стане още по-отчетливо и да стане ясно, че за да е валиден един референдум, трябва да има много по-висока инициатива като брой подписи.

Идеята с праговете, аз я измислих през 2002 година и тогава за първи път се появи такъв подход. Тогава бяха предложени високи прагове – първи праг до 500 хиляди, втори 750 хиляди избиратели. Въпрос на дискусия е, уместно ли и да са толкова високи”, смята Борислав Цеков.

Вторият важен въпрос, който трябва да се промени е, това че единствено народното събрание преценява дали една подписка отговаря на конституцията и да бъде допусната до референдум. Сега се правят опити и да се твърди, че щом се получат 400 хиляди подписа, парламентът няма думата. Конституцията не позволява подобно нещо – когато става въпрос за идея за поправка в конституцията. 

Предварителният контрол трябва да е в парламента. Трябва да отпадне и принципът, че резултатите от референдума са валидни съобразно процента на избирателите от последните избори. 

„Един референдум е валиден, тогава когато в него са гласували не по-малко от половината избиратели. Никакви последни избори!”, казва Цеков. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук