ЕК ни връща назад във времето: Ремонтираме счупените уреди до смърт, за да не взимаме нови
С предложението се въвежда ново право - „правото на ремонт“ за потребителите както в рамките на законоустановената гаранция, така и извън нея
Европейската комисия предложи днес нови правила за насърчаване на ремонта на стоки, вместо изхвърлянето им. Целта е намаляване на отпадъците, икономически изгоди за потребителите и съживяване на ремонтния сектор, предава БНТ.
Ако се превърне в закон предложението, ще се гарантира, че повече продукти се ремонтират в рамките на законоустановената гаранция и че потребителите разполагат с по-лесни и по-евтини възможности за ремонт на продукти, които технически позволяват да бъдат ремонтирани.
Става дума за редица уреди в домакинството като перални и миялни машини, прахосмукачки, телевизори и други, а целта е скоро правилата да важат и за таблетите и смартфоните.
С предложението се въвежда ново право - „правото на ремонт“ за потребителите както в рамките на законоустановената гаранция, така и извън нея.
В рамките на законоустановената гаранция от продавачите ще се изисква да предлагат ремонт, освен когато той е по-скъп от замяната.
Извън законоустановената гаранция потребителите ще разполагат с нов набор от права и инструменти, за да се превърне „ремонтът“ в лесна и достъпна възможност:
- право на потребителите да изискват ремонт от производителите за продуктите, които са технически пригодени за ремонт. По този начин ще се гарантира, че потребителите винаги ще има към кого да се обърнат, когато решат да ремонтират своите продукти, и ще се насърчат производителите да развиват по-устойчиви бизнес модели;
- задължение за производителите да информират потребителя кои са продуктите, които са длъжни да ремонтират;
- онлайн платформа за намиране на подходяща услуга за ремонт, която да свързва потребителите със сервизите и продавачите на обновени стоки в близост до тях.
Платформата ще дава възможност за търсене по местоположение и стандарти за качество, с което ще подпомага потребителите да намерят привлекателни оферти и ще повиши видимостта на сервизите;
- европейски формуляр за информация относно ремонта, който потребителите ще могат да изискват от всеки сервиз и с който се осигурява прозрачност по отношение на условията за ремонта и неговата цена и се улесняват потребителите при съпоставянето на оферти за ремонт;
- ще бъде разработен европейски стандарт за качество на ремонтните услуги, за да се помогне на потребителите да разпознават сервизите, които се ангажират с предоставянето на по-високо качество. Този стандарт за „лесен ремонт“ ще бъде отворен за всички сервизи навсякъде в ЕС.
ЕК предложи днес и нови правила, с които се цели осигуряването на потребителите на по-голяма яснота, че когато нещо се продава като „екологосъобразно“, то наистина е „екологосъобразно“.
Когато дружествата решат да направят „твърдение за екологосъобразност“ за своите продукти или услуги, те ще трябва да спазват минимални норми за начина, по който обосновават тези твърдения и за това как ги съобщават.
Предложението е насочено към твърдения като: „Тениска, изработена от рециклирани пластмасови бутилки“, „Доставка с компенсация на CO2“, „Опаковки, направени от 30 % рециклирана пластмаса“ или „Щадящи океаните слънцезащитни продукти“. Целта е подобни твърдения да бъдат наистина доказани.
С предложението ще се регламентират екомаркировките. В момента съществуват най-малко 230 различни маркировки, което води до объркване и недоверие у потребителите.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
7 Коментара: