Експертът по недвижими имоти Стойчо Николов обясни какви са тенденциите сред купувачите на имоти.

“У нас най-много се търсят двустайни и тристайни жилища. За разлика от миналата година, приоритет имат тристайните апартаменти, дори със задължително условие да имат втори санитарен възел - с това тази година се различава от миналата", обясни експертът пред специализирания сайт рariteni.bg.

По думите му за разлика от миналата година, сега се търсят жилища, които са завършени или поне имат Акт 14, за да могат да бъдат финансирани от банките.

Според Николов, днес хората много по-често търсят имоти за живеене, сравнено с друг скорошен период, когато са се купували главно жилища с инвестиционна цел.

“Разликата е, че преди имаше несигурност от слуховете за инфлацията, която днес е овладяна - много по-лесно се случват нещата, а лихвеният процент за финансиране е около 2.5-3%, което е много добре, дори за останалите европейски страни.

Хората вече търсят имоти за живеене, а не само за инвестиции, както бе през миналата или по-миналата година. Сега клиентите правят и по-малко компромиси по отношение на изложение, качество, етаж, локация, достъп до градски транспорт и т.н.", обясни експертът.

Според Николов, клиентите вече са се научили сами да проверяват кой е строителят на дадена сграда, за да преценят дали строителството би било достатъчно качествено.

“Най-важното за хората днес е качеството на изпълнение, а ако е ново строителство, проверяват кой е строителят, защото те са разпознаваеми и пазарът вече отся онези, които са добри", посочи консултантът.

Той отчита, че по-младите хора залагат на ново строителство, докато панелните жилища се търгуват най-вече с цел инвестиция.

“Старите панелни жилища остават по-скоро инвестиционни, докато по-младото поколение търси нещо ново и съвременно - с модерен кухненски бокс, отделна баня и т.н.", посочи той. 

По думите му обикновено хората, които имат големи жилища, търсят закупуването на къща, което приемат като логична следваща стъпка.

Той отбелязва, че има търсене и на т.нар. “умни къщи", особено от страна на хората в IT сектора.

“Смарт къщите са нещо, което малко клиенти могат да си позволят, но за което получаваме все повече запитвания - особено от хора от IT сектора. Имаме клиенти, които работят в големи международни компании и държат на това къщата им е да е “умна", да има добра изолация, добра комуникация, собствено захранване и термопомпи, и т.н.", посочва консултантът.

Остава силно търсенето на необзаведени апартаменти, които собствениците могат да обзаведат по свой вкус. Има обаче задължително условие те да са завършени “до ключ". 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук