Големи промени ще настъпят в столичното метро. Именно заради това всеки жител на София, както и гостите на най-големия град в България, трябва добре да запомнят шест имена!

Столичният общински съвет (СОС) е на път да определи имената на строящите се в момента станции на софийското метро. На последното си заседание транспортната комисия в градския парламент прие единодушно доклад какви да са техните наименования.

Предложението за имената е направено от шефа на "Метрополитен" Стоян Братоев, а докладът е внесен за разглеждане от общински съветници от различни групи.

Шестте станции от разширението на метрото от "Орлов мост" към Военна академия, ж.к. "Гео Милев", "Слатина" и "Окръжна болница" ще се казват по следния начин: "Ситняково", "Гео Милев", "Слатина", "Шипченски проход", "Арена София" и "Тракия".

"Така предложените имена създават ясен ориентир къде се намират метростанциите и кои квартали обслужват. В допълнение са кратки и лесни за възпроизвеждане във виртуална информация", пишат вносителите. 

За да запази името "Тракия" за шестата станция от метролъча към магистрала "Тракия", СОС променя наименованието на третата бъдеща спирка от разширението след "Хаджи Димитър" в посока към ж.к "Левски".

"Строящата се в момента метростанция "Тракия" е разположено източно от ул. "Витиня" и южно от пътна естакада на бул. "Ген. Владимир Вазов". Тя бе кръстена с предложение на зам.кмета по културата, като част от мотивите бяха "патриотично образование".

Макар тази инициатива да е похвална, изборът на "Тракия" на метростанция, разположена на булевард, който прелива в автомагистрала "Хемус", водеща към Мизия, очаквано доведе до хумористични коментари в публичното пространство.

Предлагаме да се приеме предложение и местростанцията да се преименува на "Ген. Владимир Вазов", реши транспортната комисия, пише "Сега". 

С цел бъдещата станция "Тракия" при бул. "Цариградско шосе" да кореспондира със съществуващ градски топоним, СОС ще именува като площад "Тракия" пространството между локалното платно на "Цариградско шосе" и ул. "Димитър Моллов" в "Младост". Там ще е един от входовете на бъдещата метростанция. 

Двете нови спирки на метрото в "Люлин" да се наричат "Царица Йоанна" заради местонахождението си на едноименния булевард, и "Струма" заради свързването на метрополитена с АМ "Струма", реши още транспортната комисия. 

Бъдещата спирка на бул. "Панчо Владигеров" и ж.п. линията София-Волуяк между "Люлин" и "Обеля" да се казва "Панчо Владигеров", предлага "Метрополитен". Първоначално от НКЖИ планирали тя да се нарича "Обеля М", но поради наличието на съседна спирка "Обеля" на няколкостотин метра от Столична община възразили, че сходните имена може да предизвикват объркване сред пътуващите. 

Транспортната комисия прие още промени в имената на две от съществуващите метростанции. В близко бъдеще спирка "Мизия/Нов български университет" ще се казва само "Мизия".

Така ще се казва и площадът над спирката. Причината е, че станцията отстои на сериозно разстояние от учебното заведение (752 м. от входа му) и че до него има още три спирки на автобусите от градския транспорт. Освен това името било дълго и затруднява изписването му по информационните табели, посочват вносителите.

Скоро метростанция "Бул "Цар Борис III/Красно село" ще се казва само "Красно село". Причината е, че това е единствената точка на метрото, която е кръстена и на квартала, и на пресичащия го главен булевард. От името на станция "Бул. България" пък ще отпадне "булевард" и тя ще се казва само "България". 

Предстои решенията на транспортата комисия да бъдат потвърдени и на сесия на общинския съвет, което вероятно ще се случи още през септември.   

Транспорт към Витоша

От 21 септември автобус № 63 да се движи до Златните мостове на Витоша в събота и неделя, реши още транспортната комисия. Автобусите ще спират на всички съществуващи спирки в участъка от спирка „Бялата чешма“, като в момента №63 пътува до нея. Предвижда се част от автобусите по линия № 63 да бъдат оборудвани с велобагажници. Желаещите да качат колело ще могат да го направят на начална и крайна спирка. 

История на развитието на метрото в София

Строителството на метрото е започнало от най-натоварения първи метродиаметър, където се формират най-големите пътнически потоци в града с прогнозни максимални стойности във върхов час до 38 хил. пътника.

На 28.01.1998 г. е въведен в експлоатация първия участък от първия диаметър на метрото с 5 метростанции и дължина 6,5 км, от бул. "Сливница" през ж. к. "Люлин" до бул. "К. Величков". На 17.09.1999 г. е въведена в експлоатация метростанция "Опълченска", а на 31.10.2000 г. метростанция "Сердика" на пл. "Св. Неделя", като общата дължина на трасето на първия метрорадиус е 8,1 км със 7 метростанции.

На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж. к. „Обеля" с нов участък от 1,8 км. По този начин общата дължина на първия метрорадиус от ж. к. „Обеля” през ж. к. „Люлин” до пл. „Св. Неделя” достига дължина 10 км с 8 метростанции.

През 2005 г. започва строителството на участъка от разширението на метрото от пл. „Св. Неделя до Стадион „Васил Левски”, като малко по-късно започва изграждането на трасето от Стадион „Васил Левски” до Интерпред. Общата дължина на тези участъци е 4,8 км с 3 метростанции. Централния участък от това трасе с дължина 2,3 км и 2 метростанции се финансира със заем на СО от Японската банка за международно сътрудничество, а останалата част, с дължина 2,5 км и една станция е с местно финансиране.

С оглед осигуряване на връзка на повече източни жилищни комплекси - Изгрев, Дървеница, Мусагеница и особено ж.к.Младост с централната градска част и реализиране на основната част от първия метродиаметър „Люлин – Младост” през 2006 г. започва строителството и на участъка „Интерпред – ж.к. Младост І”, с дължина 3,2 км и още три метростанции.

Това строителство приключи през 2009 г., като източния метрорадиус, с обща дължина 8 км и 6 метростанции, е въведен в експлоатация на 08.09.2009 г., а общата дължина на линията достига 18 км с 14 метростанции.

От 2009 г. след включване в Оперативна програма „Транспорт” 2007–2013 г. чрез преобладаващо финансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд (КФ) на Европейския съюз с местно съфинансиране е започнато изпълнението на мащабен „Проект за разширение на метрото в София”. Той включва изграждане на Линия 2 и значително разширение на Линия 1 на Софийското метро, обособени в три етапа.

Първият етап включва трасето „Надлез Надежда – Централна ж.п. гара - пл. Св. Неделя - НДК - бул.Черни връх” с дължина 6,4 км и 7 метростанции. През 2010 г. е започнато строителство на Втори етап с два лота: Лот 1 „ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Надлез Надежда” с дължина 4,2 км и 4 метростанции, доставка на 12 влака и разширение на депото за обслужване на подвижния състав от новите участъци; Лот 2 „ж.к.Младост І-ж.к.Младост ІІІ - бул.Цариградско шосе” с дължина 2,2 км и 2 метростанции и доставка на 6 влака. Общата дължина на участъците от двата етапа завършвани през 2012 г. възлиза на 13,5 км с 13 метростанции, а общата дължина на линиите на метрото възлиза на 31 км с 27 метростанции.

  • ЕТАП І е въведен в експлоатация на 31.08.2012 г.
  • Лот 1 на ЕТАП ІІ е въведен в експлоатация на 31.08.2012 г.
  • Лот 2 ЕТАП ІІ е въведен в експлоатация на 25.04.2012 г.

На 02.04.2015 г. е въведен в експлоатация участък от удължението на Линия 1 - от МС "Цариградско шосе" до МС "Летище София". Учасъкът представлява Лот 1 от Етап III на Проекта, финансиран по ОП "Транспорт" 2007-2013 г. Той е с дължина 5 км и 4 метростанции.

Лот 2 - вторият участък, включен в този Етап е разширението на Линия 1 от ж.к. "Младост I" до  Бизнес парка в ж.к. "Младост IV" с дължина 2,7 км и 3 метростанции. Участъкът е въведен в експлоатация на 08.05.2015 г.

Последният построен и въведен в експлоатация участък е разширението на Линия 2 от МС „Джеймс Баучер” до МС „Витоща”, включващо 1 метростанция и 1,3 км трасе. Този участък е официално открит на 20.07.2016 г.