30-процентно увеличение на такса „смет“ се очаква в Дупница от 1 януари догодина, стана ясно на пресконференция на кмета Първан Дангов. Поскъпването е във връзка с промяната на наредбата, регламентираща събирането на такса „смет“ в страната, която се обжалва пред ВАС.

Има два варианта за определяне на таксата, различни от досегашния – на база данъчната оценка на имота. Единият вариант е на брой живущи, а другият – на количество отпадък, като вторият е неприложим за община Дупница, тъй като не разполага с измервателна техника.

Няма и достатъчно контейнери за разделно събиране.  Предстои решение на ОбС за начина на определяне на таксата.

„Не сме избрали още начина, по който да определим справедливо такса „смет“, но ако цената не се завиши до 30 % в сравнение с 2024 г., ще изпаднем в ситуация да не покриваме разходите за сметосъбиране през 2025 г.“, каза Първан Дангов.

Градоначалникът подчерта, че събирането, извозването, товаренето, транспортът до София за сепариране, а след това до депото в Костинброд струва на общината около 600 000 лв. месечно.

Отделно в бюджета за тази година са заложени около 6, 5 млн. лв. отчисления по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците, неплатени за предишни години на РИОСВ. Със задълженията към фирмата, осъществяваща дейностите по сметосъбиране, за тази година дълговете стигат близо 14 000 000 лв.

„Какво се оказва до момента? В Крайници, при данъчно облагане на такса „смет“ около 80 000 лв. селото прави разход 210 000 лв. Това е само за сметоизвозване, а се събират годишно 80 % от данъка. Получава се така, че населението на града дофинансира сметопочистването в Крайници. Същото е и в останалите села“, коментира градоначалникът.

От 1 октомври ще заработи инспекторатът към общината, съобщи още Първан Дангов. Новото звено ще извършва проверки за декларираните имоти по данъчните декларации, а  след това – проверки и на място.

Предстои още приемане на депото край с. Джерман от държавна приемателна комисия. След това се очаква да заработят откритите в края на миналата година сепариращата и компостираща инсталации. Проблемът няма да се разреши напълно, защото в Джерман ще бъде отделян само отпадъкът, който ще се рециклира. Останалото отново ще се кара в София и Костинброд.