Всичко е възможно да се предполага в момента. Един предполага едно, друг - друго, а гледам, че доста хора, които не разбират от авиация, се правят на експерти и говорят глупости, влагайки идеология в този авиоинцидент.

Има определени правила, които се спазват във ВВС, а именно - преди всеки полет и след всяко кацане, на който и да е самолет, се прави технически преглед. Няма как самолетът да е излетял с някаква техническа неизправност.

С тези думи бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов коментира пред Bulgaria ON AIR трагичния инцидент край Шабла с разбилия се МиГ-29, при който загина майор Валентин Терзиев.

"Чух версията, че при изстрелването на ракетата се случвало от газовете да спира двигателя. Да, това се случва, но специално с МиГ-29 в историята на авиацията се е случвало най-рядко. С много други самолети, включително западни, се случва по-често.

Възможно е и самата мишена да е била в неизправност и да се е движила по-бързо към земята, да е принудила пилота да снижава разстоянието. Не е възможно технически неизправен самолет, за който има някакво съмнение, да е пуснат да излети, да изпълнява бойна задача по време на учение", обясни Каракачанов.

Той подчерта, че всеки един самолет и всеки един двигател, който се връща от ремонт, резервните части, агрегатите, които се използват, се приемат от въздушните сили, а те никога няма да приемат подобно нещо. 

"Това е абсолютно нелепо твърдение. Няма такова нещо. Не че не искаха да летят на тези МиГ-ове и не са отказвали да летят.

Тогава се правеше спекулация да изпълняват своите служебни задължения, тоест охраната на въздушното пространство не е прекъсвана. Просто пилотите тогава заявиха, че е необходимо да се предприемат мерки за ремонт на повече самолети, за да могат пилотите да летят.

Защото, когато в ескадрилата имаш вместо осем или десет самолета в изправност, само два, всички пилоти трябва да се извъртят на тези два самолета. Тогава часовете, които летят пилотите, са доста по-малко. И експлоатационният ресурс на самолетите приключва много по-бързо", каза още Каракачанов. 

"По мое време беше направен договор за ремонт на четири двигателя, основен ремонт в Русия и удължаване на ресурса на още десет двигателя. Също така закупуване на резервни части, агрегати за МиГ-29 с идеята да има осем летящи самолета. Целият проблем с МиГ-29 е чисто политически", изтъкна бившият военен министър.

Специално този самолет, който е паднал, е имал ресурс до 2029 - 2030 година, стана ясно още от думите му. Едни от самолетите са пристигнали 1989 г., други - 1990 г. Този специално е от 1990 г. Имат ресурс до 2029г., ако не се реши техният ресурс да бъде удължен, но към момента това е ресурсът на МиГ-29. "Самолетите били руски, крайно време било да се отървем от тези самолети.

Защо не се отървахте като управлявахте вие? Преди аз да стана министър политиката на много български правителства е била да не се обръща сериозно внимание на авиацията. Самолетът бил стар и бил руски.

Да, самолетът е от 1989-90 г., но същите тези експерти предлагаха да купим F-16, които са с две години по-стари от МиГ-29 и в никакъв случай не са по-добри. Когато става въпрос за националния интерес, за националната сигурност, такива идеологически глупости само замъгляват ефира и не допринасят с нищо", категоричен бе Каракачанов.