Гражданската ще скочи до 300 евро. Който не може да плаща, въобще да не кара кола. Това заяви в интервю за Агенция БЛИЦ Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ”Армеец”

Госпожо Крумова, с колко конкретно ще се покачи Гражданската отговорност?


Може да поскъпне до европейските нива, това е средно до 300 евро. Това, според мен, би трябвало да е границата. Между другото толкова е горе-долу в Румъния вече – около 250 евро. Ако приемем, че сме близки до Румъния, следователно и тук трябва да стане толкова.

В какъв период от време да очакваме да се случи това?

Зависи от пазара в голяма степен, той е този, който определя. Всички трябва да разберат, че това е нещо, което плаща обществото и въобще не става дума за печалба на която и да е компания. Просто, ако някой се държи безобразно на пътя, ако кара с 200 км\час и убият някого, то това нещо струва пари. Пострадалите в такъв случай трябва да бъдат обезщетени пълно – вредите трябва да им се възстановят, рехабилитация и т.н. Тази застраховка е абсолютно задължителна и обществото плаща за това, че негови членове биват увреждани от други негови членове.

До една –две години ще скочи ли „Гражданската”?

Много е вероятно, но пак зависи от пазара.

Какво ще кажете за загубите на компании, които генерират загуби за това, че изплащат повече обезщетения, спрямо премиите, които събират?

Това е абсолютно така. Компаниите генерират загуби в размер на 40 млн. лева брутна загуба.

По отношение на обезщетенията трябва да се знае, че ние сме единна Европа и за всички ни има ясни правила. Представете си катастрофата в тунела Монблан, който е между Франция и Италия и там стане катастрофа, само колко ще са жертвите. После обезщетенията се уреждат с години. Там ще има и правни проблеми, докато се изясни къде е станала катастрофата – на френска или италианска територия.

Какво е мнението ви за това, че минималната работна заплата е 220 лв. В такъв случай как хората ще си позволят застраховката „Гражданска отговорност”?

Цената на тази полица не е елемент от социалната й функция. Тези хора, които карат автомобилите, трябва да се държат отговорно на пътя. Ако има по-малко катастрофи,

тогава и цената на Гражданската отговорност ще бъде по-ниска.

На базата на какво се образува средната цена на полицата?

Голямата част от себестойността на Гражданска отговорност идва от риска. Това са математически и атюерски изчисления за стойността на риска. Към тази цена се прибавят и разходите на застрахователите.

Добре, ако един застраховател прави реклама на себе си, няма ли да има много разходи и следователно така да скочи премията по застраховката?

По принцип е така. Разходите са част от застрахователно-технически план и се калкулират. Но проблемът не е само в разходите, а и в риска. Проблемът е, ако разходите нарушават рисковата част в премията. Рисковата част зависи именно от обезщетенията. От една страна имаме история и статистика какво се е случило за определен период, на база на който се екстраполира бъдещия период и от друга страна имаме фактори, които са трудно измерими, например колко ще се увеличи броя на автомобилите, на пътуващите, дали ще се увеличи броя на катастрофите, дали ще станат по-добри пътищата, дали шофьорите ще станат по-дисциплинирани, дали ще има по-строг контрол, в какви дестинации ще пътуват хората и до кои държави и т.н. Всички тези фактори касаят риска и образуват цената на полицата.

Едно интервю на Десислава Вангелова, БЛИЦ