Таксита с надпис ОК дерат кожите на клиентите си, като им искат по 2,59 лв. на километър и 70 ст. за минута престой, оплакват се от известно време столичани. Логото подвежда и хората си мислят, че такситата са на столичната „ОК Супертранс”. По-рано други таксиджии използваха подобно подлъгващо име – „ОК Супершанс“. В сряда от оригиналната компания ОК “Супертранс” решиха да вдигнат цените на таксиметровите услуги с 25 на сто без никакъв мотив. Агенция БЛИЦ се свърза с шефа на една от фирмите “ОК Суперлукс” да разнищи ситуацията.

- Възнамерява и вашата компания да повиши цената на предлаганите услуги?

Няма да увеличаваме цента, но има вероятност даже да я намалим. Но това е решение на управителния съвет, който предстои скоро да реши, дали да вдига цената или не.

 

Какъв е мотивът за намаляване на цената?

- Тази цена, на която превозваме в момента, беше определена, когато дизелът беше 3 лв., но сега той стана 2,05 лв., така че има голяма вероятност да падне. Ако цените на дизела се задържат така до края на годината, можем да очакваме намаляване в случай, че финансовата криза не даде отражение и на нас.

 

- Колко ще стане цената ви на престой?

- Тя също може би ще спадне, но по-малко, поради причината, че вече се получава една аномалия в столицата по празниците и движението е много малко. Ако преди в тези месеци един автомобил преминаваше средно по 18 – 20 км. на час, сега вече той минава по 15-16 км. за един час. Ще се съобразим с натовареността, със затворените уличи и с трафика от постоянно прииждащите в столицата автомобили и на тази база ще вземем решение каква да е цената на престой. Не се очаква и нощната тарифа да се променя, така или иначе много малко шофьори работят по това време.

 

- Вие сте компанията, която в момента превозва най-скъпо в София. Защо?

- Нашите основания са много и разнопосочни. Едно от основанията е, че се работи с дизелови автомобили, чиито разходи за гориво бяха повече – цената на горивото преди месец беше 2,89 лв. за километър. При този натоварен трафик няма как да стане по-евтино. “ОК Супертранс” могат да си вдигат колкото искат цените, но те са дотирани от държавата. Те имат стоянки на летище София и Централна автогара, където им подсигуряват работа, но такива фирми като нас нямат право да ходят. Отделно от това “ОК Супертранс” са освободени да плащат данъци и осигуровки на техните водачи. Те са една офшорна компания в центъра на София. Примерно нашата компания си плаща и осигуровките, ДДС и данък “Печалба”.

 

- На какво основание твърдите, че “ОК Супертранс” не си плаща данъците?

- За цялата информация, която имам мога да предоставя писмени доказателства, които сме събирали. Ние сме видели, че те не са освободени да плащат данъци през миналата година. От техните декларации за продажба на диспечерски услуги, става ясно, че те укриват доходи като симулират, че извършват таксиметрова дейност. За всичко това сме уведомили Националната агенция по приходите, Националния осигурителен институт, Държавната агенция “Национална сигурност” и прокуратурата, но никой не взима отношение по въпроса.

 

- Откъде имате такива доказателства?

Достатъчно дълго съм работил, за да се снабдя по всякакви законни начини с наличната информация. Ако нашата компания имаше такива договори с държавата като “ОК Супертранс”, която е дотирана от държавата и й се осигурява работа, то нашите цени ви гарантирам, че щяха да бъдат 50 ст. на километър.

 

- Как ще коментирате факта, че компаниите вдигат тарифите, след като ценните на горивата масово поевтиняват?

 -Това означава онова, което ви казах. Ако една компания си плаща данъците и осигуровките и беше в легалния бизнес, то цените й сега нямаше да са високи и щяха да паднат, поради простата причина, че цените на горивата падат. Ако този спад се задържи до Нова година, сваляме цените през април. Това е един сегмент от многото детайли в таксиметровата дейност. Ето, ОК сега вдигат цените с 25%, но какъв им е мотивът за това? Те нямат такъв, защото не да регулаторна фирма. Една офшорна фирма в центъра на София би трябвало да плаща също данъци, защото каквато и да е фирмата, тя оперира при някакво законодателство, което е общо. Те са освободени от служители на НАП и НОИ, не знам по какъв ред става това.     

 

- Защо името ви съвпада с тяхното? Хората, знаете, че се объркват в имената, това нарочно ли е?

- Аз не знам защо точно се бъркат, защото “Суперлукс” и “Супертранс” са две различни неща.

 

- А защо ползвате тяхното лого?

- Доколкото разбрах “ОК Супертранс” са си узаконили логото ОК през септември 2008 г., а ние сме регистрирали фирмата през февруари миналата година. Ние научаваме, че са си запазили логото ОК чак сега. Не са ни предупредили и това значи, че трябва да си сменим името. Ние сме принудени да направим това нещо, защото те са патентовали логото по неизвестен за нас начин.

 

- Коя от двете фирми е менте и краде името на другата?

- По отношение на ментетата можете да проверите, че в “Суперлукс” хората са назначени на трудов договор и им плащаме осигуровките. Проверете и другата фирма и вижте, дали водачите им работят на трудов договор. Няма нито един назначен на договор. Тази фирма е в основата на сивия сектор при предоставянето на таксиметрови услуги. Те са готови да купят явно всичко – купуват служители на НАП и НОИ, следователно на къде вървим?      

Интервю на Десислава Вангелова/БЛИЦ