"Задаваха въпроси във връзка с нашите идеи за съдебна реформа, през Конституцията, през новоприетия закон, който предвижда проблеми в наказателно-процесуалния процес. Интересуваха се какво точно обмисляме за Конституцията. Обясних, че засега има идея за създаване на два нови съвета - един на съдиите и друг за прокурорите и следователите.

Засега за този на съдиите се предвижда мнозинство на членовете, избрани от съдии, за да се пресече възможността за политическо влияние на законодателната власт над съдебната“. Думите са на зам.-министъра на правосъдието Емил Дечев след закритото заседание на Мониторинговата група за демокрация, върховенство на закона и основни права на Европейския парламент в Страсбург.

Защо евродепутатите се вълнуват толкова сериозно от основния закон на България при положение, че Конституцията е може би най-суверенният законов акт на всяка страна? Елементарно – Конституцията на всяка страна е гарант за работеща демокрация, ако в нея бъдат заложени нужните защитни механизми за опазване на независимостта на всяка една от властите в страната.

В България в момента действа Конституция, която е приета преди 32 години, но досега се е налагало да бъде ремонтирана няколко пъти и почти всички промени засягат главата за съдебната власт. Причината е, че третата власт е призвана да бъде гарант за законността в държавата, но все по-често усещането за законност липсва.

Заради това още преди почти 2 години от ДПС призоваха за съдебна реформа, която да мине през ремонт на Конституцията. Без тази сериозна законова промяна, към днешна дата няма как да се гарантира пълната независимост на Темида от политически и бизнес интереси. А както се видя в последните дни – разтърси ли се съдебната власт, трусовете успяват да разлюлеят и останалите части на държавната власт.

ДПС представи промените в Конституцията първо в Брюксел, където на 1 февруари 2022 г. лидерът на Движението Мустафа Карадайъ проведе серия срещи в централата на АЛДЕ. Поправките в Конституцията бяха представени на Хуан Фернандо Лопез Агилар, председател на Комисия по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи (LIBE), на Адриан Васкез Лазара, евродепутат, председател на Комисията по правни въпроси на ЕП, на Стефан Сежурне, председател на група „Обнови Европа“ и на Софи ин‘т Велд, евродепутат, председател на Група за наблюдение на демокрацията, правовата държава и основните права към Комисия LIBE в ЕП.

Проектът получи одобрението на Вера Юрова, зам.-председател на Европейската комисия по ценности и прозрачност, на която също бе специално представен. Проектът бе изпратен и на посланиците на всички страни-членки на ЕС, в посолствата на балканските страни и на страните членки на НАТО. На 2 февруари 2022 г. проектът на ДПС за промени в Конституцията бе даден на парламентарните групи в Народното събрание.

Публикуваните от ДПС промени в Конституцията предвиждат кардинална съдебна реформа чрез разделяне на ВСС на два висши съвета, а главният прокурор да има само с методическа функция. Според идеята двата висши съвета - на съдиите и на прокурорите, които да се състоят от по 13 души. Членовете от квотата на парламента в двата съвета ще се избират с мнозинство от 2/3.

Движението предлага сегашните членове по право във ВСС - главният прокурор, председателите на ВАС и ВКС и министърът на правосъдието, да не участват в новите два съвета. Промените в Конституцията, предложени от ДПС, отразяват изцяло препоръките на Венецианската комисия към България, както и всички забележки на европейските и евроатлантическите партньори на страната ни.

В проекта си движението предлага също да се премахне правомощието на обвинител №1 по чл. 126, ал. 2 от Конституцията, което предвижда осъществяването на надзора за законност. Това означава, че занапред главният прокурор няма да може да се произнася върху конкретни прокурорски актове и най-важното – слага се край на пирамидалната структура на прокуратурата, която бе критикувана от европейските институции.

Отмяната на това правомощие премахва и възможността обвинител №1 да се произнася по прекратени преди години дела, ако актът на прекратяване не е бил обжалван пред съда. Остава второто правомощие на главния прокурор по чл. 126, ал. 2. То предвижда да се осъществява методическо ръководство върху дейността на всички прокурори, като целта е еднаквото прилагане на закона.

Видимо от всички изявления в последните дни, евроатлантическите партии в БГ парламента виждат позитивните идеи в предложените от ДПС промени в Конституцията. Да не говорим, че към момента реално само движението има изготвен проект, който е толкова напреднал и е логично идеите на останалите да се допълват към него. Т.е. – той да е база за бъдещите дискусии.

Важен елемент от сегашните преговори е участието в тях на депутата от ДПС Делян Пеевски, който редовно уведомява медиите за напредъка в разговорите – гаранция за прозрачност в процеса на преговори. А самите те видимо се движат доста ефективно и според анализатори е съвсем реалистично до края на годината да станем свидетели на реална реформа в Темида. Която да гарантира, че третата власт ще се върне към своята изконна дейност – да гарантира законността в държавата.