От 14-ти декември влезе в сила новия график за движение на влаковете, предложен от „Български държавни железници“ ЕАД и разработен от НК „Железопътна инфраструктура“. В рамките на новото разписание железопътният превозвач запазва транспортната схема на обслужване на пътниците с ускорените бързи и бързите влакове по отношение на връзките във възелните гари и спиранията по маршрута на движение, независимо от съществуващите затруднения, породени от състоянието на железопътната инфраструктура и недостига на подвижен състав.
С въвеждането на новия график всички пътнически влакове, обслужващи клиентите, които ежедневно пътуват между София и Перник ще се движат по т.нар. „тактов график”. Тяхната честота ще бъде на всеки 40 минути, а времепътуването между столицата и Перник вече ще може да бъде осъществявано в рамките на 48-50 минути. Всички пътнически влакове, пътуващи в участъка ще бъдат обслужвани от новодоставените електрически мотриси „Дезиро”.
Транспортната схема в железопътния участък между София и Перник е разработена с оглед предстоящото през следващата година пускане в експлоатация на новоизграждащата се железопътна спирка „Вардар”, която е част от железопътното трасе Перник – София. Спирката, която се намира между Захарна фабрика и Горна баня, ще осъществява връзката на клиентите на „Български държавни железници” ЕАД, които работят и учат в столицата, със столичното метро. Чрез създаването на възможността за връзка „влак – метро” ще се облекчи значително шосейният трафик към столицата.
При изготвянето на новата транспортна схема е въведена нова организация на влаковото движение по железопътната линия между София и Видин. Скоростта на движение на влаковете е значително увеличена, което е постигнато основно чрез свеждане до минимум на техните спирания в по-малките гари. Един от конкретните примери за това е намаляването на времепътуването на следобедния бърз влак от София за Видин с 64 минути.
За да не бъде влошено транспортното обслужване на населението на регионално ниво поради ограничаването на спиранията на бързите влакове в малките гари, „Български държавни железници” ЕАД пускат в железопътния участък между София и Видин два нови пътнически влака.
В новия график за движение на влаковете в страната са предвидени значителни намаления във времепътуванията на някои влакове. Средно между 30-40 минути по-кратко ще пътуват някои ускорени бързи влакове по основни направления между София и Варна и между София и Бургас през Пловдив. С намалени времепътувания средно от 10-20 минути ще пътуват и някои ускорени бързи влакове между София и Горна Оряховица, София и Ямбол, както и между Варна и Пловдив. Общо 80 % от бързите влакове също ще се движат с намалено времепътуване средно между 15-20 минути. Основните направления, по които бързите влакове ще пътуват за по-кратко време, са между София и Кулата, София и Видин, както и между София и Бургас през Пловдив.
С въвеждането на новия график за движение на влаковете в страната са подобрени и връзките между отделните категории влакове във възелните гари. За удобство на пътуващите и в съответствие с тенденциите в пътникопотока са създадени нови връзки между някои бързи и пътнически влакове в гарите Враца, Пловдив и Русе.
През 2009 г. „Български държавни железници“ ЕАД въвеждат и един допълнителен международен бърз влак, който ще се движи между Букурещ и Варна през летния сезон от средата на м.юни до началото на м.септември. /БЛИЦ