Новият завод на "Локхийд Мартин", където ще се произвеждат изтребителите F-16 Блок 70 за България, беше официално пуснат в експлоатация в Грийнвил, Южна Каролина, САЩ, съобщиха от компанията.

С помощта на оборудването и производствената екипировка в обновеното съоръжение в Грийнвил, Южна Каролина, които преди това са използвани във Форт Уърт, Тексас, компанията скоро ще започне производство на F-16 Блок 70 за Бахрейн.

"Това е вълнуващо време, тъй като ние празнуваме още едно важно събитие за F-16 – най-успешният и боеспособен изтребител от четвърто поколение в света", заяви Мишел Еванс, изпълнителен вицепрезидент на "Локхийд Мартин Аеронавтикс".

"Тази нова локация за производство на F-16 е изправена пред светло бъдеще".

Продължава да расте световното търсене, както за нови F-16, както и за модернизираната им версия F-16V.

Бахрейн стана първият клиент за F-16 Блок 70 през юни 2018 г., последван от партньора на България в НАТО – Словакия, която подписа "писмо за съгласие" през декември миналата година за доставката на 14 самолета Блок 70. България и правителството на САЩ в момента са в преговори за придобиване на нов самолет F-16 Блок 70, който да осигури отбранителните нужди на страната на национално и съюзническо ниво.

В допълнение САЩ одобри предложената продажба на 25 нови самолета F-16 Блок 72 (идентични на Блок 70 с изключение на типа двигател) и подобрените F-16V за Мароко.

Досега са произведени 4588 самолета F-16, а около 3 000 са самолетите F-16, които понастоящем са в употреба в 25 страни от цял свят.

"Локхийд Мартин" потвърждава ангажимента си за предоставяне на икономически и промишлени ползи за България във връзка с придобиването на F-16 Блок 70, като по този начин ще подкрепи суверенитета, споделянето на технологии и подпомогне местната заетост.

Покупката на F-16 за българските Военно-въздушни сили ще бъде катализатор на дългосрочно стратегическо партньорство в България.

"Като част от ангажимента си да подкрепя придобиването на F-16 от България, "Локхийд Мартин" ще отвори база за поддръжка, частичен и цялостен ремонт (MRO facility) в страната. Това означава, че българските самолети ще могат да бъдат поддържани в България от местни инженери и техници през цялата продължителност на своите 12 000 летателни часа живот", заяви Джим Робинсън, ръководител на проекта за придобиване на F-16 в България.

"Локхийд Мартин дискутира редица други партньорства с българската индустрия, както и възможност за сътрудничество с български академични институции в научно-изследователски програми, които ще развият таланти в науката и инженерството, необходими, за да бъдат посрещнати предизвикателствата на 21 век".