Безспорно пандемията допринесе за повишаване ръста на кибер престъпността. Това се дължи най-вече на факта, че много млади (и не само) хора преминаха към дистанционна форма на работа и обучение, бяха принудени да останат по домовете си, а някои – дори и да бездействат.

В тази ситуация им остана единствено да изпробват възможностите си, дори само от любопитство, в сферата на информационната сигурност.

Появиха се обновени хакерски инструменти и множество скриптове за преодоляване на сигурността. Зачестиха опитите за установяване пароли на безжични устройства, атаки срещу уеб страници, нарушаване дейността на портали и дори атаки срещу държавни и финансови институции.
 
За съжаление ние – в ролята на потребители – много често сами се поддаваме на кибер атаки и ставаме жертви на финансови престъпления.

Най-популярният в момента метод, който до голяма степен носи и успех на злонамерените потребители, е проникване и кражба на данни, финансови средства или ценни документи, посредством небезизвестния „Фишинг“ (Phishing). Колкото и да се говори за този метод на измама, каквато и политика на повишаване културата на кибер защита да се прилага, винаги се намира потребител, който бива излъган.
 
 
Съветите на специалистите по кибер сигурност

За да се защитим сами и да не станем жертва на финансови измами, професионалистите съветват да се научим да разпознаваме фишинг съобщенията.

Вижте как:
 
Ако получим имейл от името на финансова институция, трябва да се уверим, че:

- НЕ изисква предоставяне на лични данни;

- НЕ призовава към спешни, неотложни действия;

- името на подателя НЕ се различава от имейл адреса му;

- НЯМА правописни грешки, неправилен език или странно форматиране;

- имейлът Е персонализиран и НЕ звучи генерално;

- посочва СЕ конкретна причина за изпращането му. 

Професионалистите по кибер сигурност съветват също:
 
- Да преглеждаме внимателно електронната си поща за изброените по-горе знаци за измама.

- Никога да не предоставяме конфиденциална информация в каквато и да е форма, поискана по имейл.  

- Специално да внимаваме, когато използваме мобилно устройство. На него по-трудно се забелязват признаците на фишинг.

- Да не отговаряме на съмнителни имейли.

- Да не отваряме прикачените файлове.

- Да проверяваме накъде водят линковете в имейла, като поставим курсора си върху тях и видим адреса, който се изписва.

- Да изтриваме веднага всички подозрителни съобщения.

- Да не забравяме периодично да изпразним кошчето. 
 
Какво да правим, ако все пак се поддадем?

Когато имаме съмнения за проблем или злоупотреба, незабавно трябва да се свържем с финансовата институция – по телефон, в кол център или в офис. По този начин ще информираме служителите и ще минимизираме щетите, а може и да ги предотвратим.