Поетът Петър Андасаров на 87: Меря ръста си с три планини - Пирин, Рила и Родопа
Стиховете му са преведени на повече от двадесет езика, дори на дари
“Никога, нищо и никой не може да ме накара да оставя перото. Защото чрез него, чрез перото си, превръщам в думи божествената енергия, която ми предава моят контактьор от далечните небеса.” Тава казва поетът Петър Андасаров.
Най-новата му поетична книга е със заглавие “Моята обич ще те посрещне” - любовна лирика. Пише я на 87 години.
- Господин Андасаров, възрастните хора често се връщат към шарения свят на детството. Какво беше вашето детство?
- Не като на децата от махалата. Беше оскъдно на палави игри и порасна из ниви, ливади, хармани, по прашни пътища и люлеещи се ниви, из яхъри, покрай кладенци, по поля и гори... И все пешком, с боси крака, по сеитби, жътви, коситби, до изгрев, на житно зърно в хамбари, омагьосан от песен на кречетало върху воденичните камъни, превръщайки го в белоснежно брашно. А безсънието си за омесването на хляба жените деляха с нашето любопитство до потъването му в алената домашна пещ, от която пак те го полагаха като слънца върху бяла или везана кърпа.
Беше мъчно, вършех всичко, което вършеха и възрастните
Но бе и изключително романтично, защото изпитах красотата на цветове и звуци, на слънчеви вълнопади и мигащ шепот в поход на звезди. Тя, тази красота, и всичката след нея е прониквала у мене и е останала завинаги в подсъзнанието ми.
- Да не би от тия именно интересни картини да е поникнало и първото ви стихотворение?
- Да. Имахме много добра учителка в IV клас - Старирадева. Тя ни извеждаше на разходки из природата и след края им ни възлагаше домашна работа - да опишем какво сме видели и кое е било най-интересно за нас. Бяхме из горичката в местността “Чанковото”. Зимата си отиваше, снегът се топеше и в дланите на горичката изгряха, после запламтяха жълтите светлинки на минзухарчетата. Беше толкова красиво и като подухна тих ветрец, се уплаших, че ще ги угаси. Това написах в моето съчинение. Учителката ме накара да го прочета пред другарчетата си. После ме прегърна и ми прошепна - “Браво, чудесно е! Но продължавай!”.
- За какво е мечтал малкият Петър от Елешница?
- Като всяко дете - да играе на воля с другите деца, но бедността на семейството отрано го впряга в ярема на тежкия труд. И тръгва подир волската кола, ралото, подир овчици, козички, крави - из межди, поляни и гори. Опиянява се от бягащите вълни на жита и макове, от усмивката на синчеца, от многоцветието на селските градини.
Този невръстен Петър от Елешница вече не може без тая красота и започва да търси думи за нея
В гимназията на Разлог изписва училищния стенвестник. В библиотеката вижда за първи път вестник “Литературен фронт”. Спестява парички от банички и боза и за учудване на учителката му по литература Захова, се оказва единствен в гимназията негов абонат.
- В Учителския институт в град Станке Димитров (днес Дупница) срещате преподавателката си по литература Тодорка Владимирова, какво ви каза тя?
- “Ти не само обичаш поезията, а и пишеш хубави стихове! Вярвай в себе си!”. Срещнах я отново след някоя година в София. Беше вече професор - преподавател в Института за чуждестранни студенти. Тогава плахо й подарих първата си книга - стихосбирката “Нося те в очите си”.
- Кое свое стихотворение считате за първото си зряло произведение?
- Беше със заглавие “Безсмъртния”, посветено на една легендарна личност на България - д-р Коста Петров, кмет на Дупнишката комуна. Той събличал ризата от гърба си, за да я даде на бедния. Убиват го. Имаше паметник в края на с. Джерман, но новофашистите след псевдодемократичните промени го събориха. Стихотворението излезе на първа страница на в. “Учителско дело”. Написах го под въздействието на прочетените материали за живота и дейността му.
- Живели сте в три различни политически строя. Ако можете сега да изберете един, кой ще предпочетете?
- Онзи, който гарантираше право на работа, безплатно образование и здравеопазване, условия за развитие на изкуствата и културата, за духовното въздигане на българската нация.
Наричахме това време социалистическо и аз дължа нему своето реализиране като човек и като творческа личност
Тогава получавах по 2000 до 4000 лева хонорар за книга, сега плащам толкова за издаването на моя нова книга. Мисля, че това е безапелационен аргумент за избора ми, нали?
- Има ли смисъл от поезия в това бездуховно наше време?
- За литературната дискусия през 2019 г. ми бе възложено от УС на СБП да представя доклад за поетическата продукция през 2018 г. Озаглавих го: “В поезията ни зърното е повече от плявата”. Тази тенденция продължава и до ден днешен. Всеки сериозен преводач или съставител на антологии ще ви каже, че българската съвременна поезия е високостойностна, тя следва достойно своите национални традиции.
Тя е необходима на тези, които не могат без нея. Това не значи, че няма плява. Има колкото щеш! Защото няма критерии и професионална литературна критика. Някой написал определен брой стихчета, платил на издателството и с парадираща посредственост се обявява за поет. После пак плаща, този път за да го рекламират, и става голям поет.
- Преведен сте на 20 езика, включително и на езика дари. Бихте ли казали какъв е този език?
- По време на второто ми творческо гостуване в Афганистан тогавашният председател на техния Съюз на писателите Пандшери преведе и публикува две мои стихотворения в тяхно списание на езика дари, за който не бях и чувал. Оказа се, че това е един от водещите диалектни езици на този народ.
- Как бихте реагирали, ако ви нарекат жив класик?
- Жив класик няма. Класици са признатите от литературната история словотворци, влезли в духовния храм на една нация.
- След тежка операция сте бродили в други вселени, какво видяхте там?
- Нищо не видях, само прозрачна сянка на човек. Чух да ми говори с тъмни думи: “Трябва да се върнеш обратно, тук е другият свят, твоят е още на земята. Върни се и си довърши работата!”. А какво има там, може би ще видя някога, ама дали ще мога да ти кажа, един Бог знае...
- Има ли тема, на която никога не бихте писали?
- Да, за любовта - на вулгарен, уличен и циничен език!
Любовта е най-нежното чувство, поезията - най-финото изкуство
Затова между тях има хармония.
- На четвъртата корица на литературната ви анкета с автор Тодор Коруев е стихотворението ви “Такъв съм”. Какъв сте вие всъщност?
- Дребен на ръст, но никога и за нищо дребнав! Меря ръста си с три планини: Пирин, Рила и Родопа, за които е завързана рождената ми люлка.
Казвате “Който е жив, има бъдеще”. А какво е вашето утре?
- Бъдеще има само живият човек, така е. То е закодирано в живота ни. Затова - да живеем сега и тук. Имам стихотворение, озаглавено “Сутрин рано”, посветено на големия актьор Йосиф Сърчаджиев. В него има куплет:
“И помни, помни, човече
радвай се на този свят.
Днес е твой, а утре вече
с него друг ще е богат!”.
А мама все казваше: “Чедоо, нема нищо по-убаво от тава - да гледаш белото видело...”
Редове от биографията♦ Петър Андасаров е роден на 16 юли 1937 г. в село Елешница, Разложко. От 1971 г. живее и твори в София. Работи като редактор във вестниците “Кооперативно село” и “Земя”, завежда редакция “Художествена литература” на издателство “Народна младеж”. Носител на литературната награда за патриотична поезия “Георги Джагаров” и на орден “А. С. Грибоедов”. ♦ През 2020 г. е отличен с почетния знак “Златен век” - огърлие, на Министерството на културата. Автор е на 27 книги с поезия, публицистика и стихове за деца. Творбите му са преведени на руски, беларуски, чешки, полски, унгарски, немски, френски, английски, испански, монголски, китайски, японски, арабски и на езика дари. Книгата му “Лирика” излиза на руски през 2009 г. |
Исак ГОЗЕС
Последвайте ни
0 Коментара: