В момента като гаранция зад държавата стоят Световната банка, Европейската банка за възстановяване на развитие и АФС. Те са гаранти за прозрачността, честността и конкурентноспособността на сделката и доверието, което инвеститорите имат към държавата. 

Това заяви министърът на транспорта,  информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по повод отварянето на офертите за концесионер на Летище София, съобщава "Флагман".

Както вече стана ясно пет са участниците, заявили участие в битка и бяха допуснати. Те са консорциум „Витоша“ с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид. Участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп.

Министър Желязков подчерта, че обвързващите предложение ще бъдат разгледани обстойно следващите седмици от Комисия в Министерството на транспорта.

"По обвързващите предложения бяха анонсирани годишните концесионни възнаграждения, което дава класиране, равняващо се на 55 % от оценка, останалите 45 % зависят от бизнес предложенията и ще бъде направен подробен дю дилиджънс на всяко едно от предложенията, съвместно с нашите консултанти – Световна банка, АФС и Европейска банка за възстановяване на развитие. Към момента всеки един от участниците има равни шансове за класиране и ние нямаме нито предопределен, нито избран изпълнител", каза министър Росен Желязков. 

По думите му предложенията са безусловни при сключване на договора – новият концесионер веднага трябва да преведе 550 млн. лв. без ДДС по сметка на държавата. През следващите 35 години от концесията - 1 700 млн. от годишни концесионни плащания, и да има  1 500 млн.лв. инвестиции в Летище София в рамките на стопанисването. Ако направим груба сметка – това са близо 4 милиарда лева в Летище София през следващите години, които се очаква държавата да получи. 

Министърът на  транспорта не пропусна да отговори на нападките от страна соцлидерката Корнелия Нинова от тази сутрин, която каза, че подозренията на БСП, че Летище София ще бъде дадено на концесия на турска фирма, са се оказали верни, тъй като при отварянето на офертите вчера, на първо място е било предложението на френско-турския консорциум.

"Разбирам, че за БСП е много важно да знаят как държавата се развива в своята тенденция за обновяване на важната държавна инфраструктура – пътища, железопътна инфраструктура, пристанищна инфраструктура, летищна инфраструктура. Тенденцията беше положена още 2005-2006 година, когато летището в Бургас иВарна и редица пристанища бяха дадени на концесия от Тройната коалиция и към момента те се развиват успешно. Държавата ще развива железопътната и пътната инфраструктура с ресурси от държавния бюджет и с европейско финансиране, летищната и пристанищната инфраструктура ще се развиват с привличане на частни инвеститори. Това е заложени и в програмата на ГЕРБ, но и това е тенденцията, която се следва почти навсякъде в света", категоричен е министър Росен Желязков.

Според Корнелия Нинова обаче ГЕРБ раздава всичко държавно, което носи приходи и може да служи за благото на народа. В отговор на изказванията й, министърът на транспорта допълни още, че макар зборите са на 26.05, пораженията от всяко пренамерено говорене е изключително подвеждащо. Той призова всички си колеги от БСП да бъдат отговорни към бъдещето на развитието на всяка една инфраструктура на държавата, защото то не е на правителството, а на народа и нашите наследници.