Шефът на КЗП огласи много важни неща, касаещи всички българи!
Когато въпросните стоки или услуги са напазарувани от търговската мрежа, връщането или замяната им са „опция”. „Законът към момента не допуска възможността безусловно хората да върнат в определен срок нещо, което са купили от магазина, просто защото не им е харесало. За разлика от постановката, която касае онлайн търговията”, разясни председателят на КЗП.
„Виждаме от нашите проверки, по жалбите и сигналите към нас, че вече в търговската мрежа има магазини, и вериги – и по-малки, и по-големи, които като добра практика възприемат възможността в определен срок от време – той може да стигне често и до един месец, потребителите да върнат обратно това, което са си закупили и да получат парите си за него, или да получат възможност да закупят на същата или по-различна стойност други стоки от дадения търговски обект”, добави Маргаритов.
Той подчерта, че ако при продажбата търговецът се е ангажирал да приеме обратно стаката при определени условия (макар да не е длъжен по закон) но впоследствие не го изпълни, това би било нелоялна търговска практика. Електронните търговци са длъжни да приемат обратно стоката в 14-дневен срок след като е била получена от този, който я е закупил. „Възможно е от момента на закупуването на стоката до нейното подаряване част от този срок да е изтекъл вече. Така че този, който е получил подаръка, ако иска да реагира, е хубаво да го направи сравнително бързо”, обърна внимание председателят на КЗП.
Някои онлайн магазини предоставят и по-дълъг срок, затова е добре хората да се информират за условията. Маргаритов уточни, че има изключения и специфики по отношение правото на отказ. Например за продукти, при които е възможно нарушаване правото на интелектуалната собственост. „Ако децата получат игри, които не им харесват или които вече имат, да се върнат преди да се разпечатат, за да бъде коректно упражнено правото на отказ”, посочи той.
Връщането на подаръка, без значение дали е закупен от търговската мрежа или по интернет, е възможно само с касова бележка. „Тук е вече деликатният от чисто човешка гледна точка момент, в който ако подарената вещ няма да ни бъде потребна или дрехата няма да ни е по мярка. Мисля, че е нормално да се обърнем към този, който ни я е подарил, и да изразим задоволството си от подаръка като такъв, но да го помолим за документа, с който я е закупил, за да може в дадения срок да отидем и да си вземем дреха по нашия размер или да заменим дадената стока с друга, която има допълнителна полезна и необходима за нас функция, например”, каза Маргаритов.
Някои от търговците вече имат възможност да издадат и такъв документ, на който цената да не е отбелязана, но по безспорен начин да е ясно къде и кога е извършена покупката. Тези документи ще дадат възможност на притежателя им да изиска от търговеца да извърши допустимите от добрата практика в неговия физически магазин или задължителните по закон в онлайн търговията действия в такива случаи – да върне парите или да извърши замяна на стоката, разясни още председателят на КЗП.
„При проблеми, за да може нашата намеса да доведе до пряк положителен ефект, е добре – когато става въпрос за покупка от търговската мрежа, да се пазят доказателства, че в търговския обект е било обявено условието, че можем да върнем стоката в определен срок. А в онлайн търговията да се съхранява електронният архив с кореспонденцията с търговеца от покупката и от комуникацията по повод заявеното от нас намерение да се възползваме от правото си на отказ. Ако 14-дневният срок не е изтекъл и неоснователно търговецът отказва да приеме обратно стоката, налагаме предвидената в закона санкция. Същевременно, всяко наше произнасяне може да помогне на потребителя за развалянето на сделката и получаването на платеното от него, включително и на обезщетение за претърпени вреди при доказване на основание, добави той.
В края на разговора Маргаритов потвърди, че продължават проверките на КЗП на януарските намаления и за качеството на туристическия продукт в зимните курорти, както и за обичайните неща, за които се следи в търговската мрежа и онлайн пространството.
Последвайте ни
0 Коментара: