Сдружението на фамилния бизнес (FBN Bulgaria) организира първата официална среща на представителите на „Следващото поколение” у нас. Звеното на наследниците (Next Generation), чийто председател е най-големият син на бизнесмена Петър Манджуков - Ивайло, е с амбиция да повдигне ролята на фамилните компании и в България, където предаването на семейния бизнес към следващите поколения тепърва предстои.
&bdquo;Ако искате следващото поколение да управлява вашия бизнес, включете го на по-ранен етап, за да им приемствност&rdquo;, посъветва при гостуването си в България вицепрезидентът на Европейската асоциация на фамилния бизнес Алфонсо Либано. <br /> <br /> Фамилният бизнес в Европа е широко разпространен, особено на Скандинавския полуостров, където в някои страни като Финладния и Швеция семейните бизнеси представляват съответно 91 и 79% от всички компании в страната. Същевременно собствениците на фамилни компании масово се стремят да предадат бизнеса на децата си, а не на външни мениджъри. Това е особено важно в Италия и Германия, където близо 80% от фамилните мениджъри подготвят именно наследниците си за заемането на отговорни позиции. Затова и въпросът с наследствеността е ключов не само за фамилния бизнес, но и за цялата икономическа картина в Европа. <br /> <br /> Широко застъпена практика е едновременното управление на две или повече поколения в рамките на една компания в един и същи период от време &ndash; отново на Скандинавския полуостров близо 50% от компаниите се управляват именно по този начин. Изграждането на доверие между поколенията, както и преодоляването на различията са области, в които международните компании имат богат опит. Този опит ще е от съществена полза на българските семейни фирми, на които сега предстои да извървят този път.<br /> <br /> Част от фамилните компании в България вече следват примера на европейските и отговорните позиции в &bdquo;Киров АД Холдинг&rdquo; и &ldquo;Fairplay International&rdquo;, &laquo;Роза Импекс&raquo;, &laquo;Дарс Ауто&raquo;, &laquo;Интерсевиз Узунови&raquo;, и др, са разпределени между различните поколения.&nbsp;Към момента в сдружението на фамилния бизнес &ndash; България (FBN Bulgaria) членуват 27 компании от почти всички браншове на икономиката &ndash; производство, финансова сфера, строителство и недвижими имоти, услуги. <br /> <br /> Организацията на младите излиза със свои&nbsp;инициативи и подготвя връчването на&nbsp;награда &bdquo;Най-добър млад мениджър, представител на новото поколение&rdquo;, съобщиха от там. Участниците ще търсят контакти на различни международни форуми, от които да черпят опит.<br /> <br /> <i>Световната организация Международна мрежа на фамилния бизнес (Family Business Network International /FBN International/, www.fbn-i.org) със седалище Лозана, Швейцария. FBN International има подразделения в 50 страни в Европа, Азия, Северна и Южна Америка, Австралия, в които членуват 3200 компании. <br /> <br /> През 2007 г. българското Сдружение за фамилен бизнес е прието за редовен член на GEEF (European Group of Family Enterprises, www.geef.org). България е единствената страна на Балканския полуостров, която членува в GEEF редом с още 12 страни от Европейския съюз, чиито сдружения за фамилен бизнес обединяват 9300 компании. Организациите, членове на GEEF, формират 9% от брутния вътрешен продукт на Европа с над 1 трилион евро годишен оборот и над 5 млн. служители.<br /> </i>/БЛИЦ