Разбира се, че има проблем за потребителите в резултат на сделката с ЧЕЗ. Най-вече заради това, че основното между потребителите и доставчиците е доверието. По начина, по който се извършва сделката, е сринато доверието в техния доставчик. Утре всеки един проблем с надписана сметка или авария, може да се излее в много сериозно недоволство именно заради липсата на доверие. Това каза в ефира на bTV Мая Манолова, коментирайки сделката с активите на ЧЕЗ. 
"Сделката беше извършена непрозрачно. Не е ясно откъде идват капиталите. Не е ясно, дали купувачът има достатъчно опит, за да управлява това дружество. Информация за сделката се събира от чужди държави, от службите. Няма яснота кредитите, получени за сделката, по какъв начин ще бъдат връщани", посочи още проблеми Манолова.

Омбудсманът припомни, че още в първия ден в официалната си позиция тя е обявила две неща много важни неща: контролните органи да си свършат работата, а също и, че са необходими законодателни промени.

"Единственият орган, който трябва да се произнесе по тази сделка, е заел обичайната си поза на страничен наблюдател. Това е КЕВР. Аз твърдят, че КЕВР са заели пасивна позиция и не се възползват от дадените им от закона правомощия. КЕВР има право да се произнесе по сделки, които биха застрашили снабдяването в резултат на свръх задлъжнялост на дружеството", обясни Манолова.

По думите ѝ, активите на ЧЕЗ ще бъдат придобити само с 20% готови пари, а останалите пари ще бъдат осигурени чрез заеми от международни кредитни институции. "Основният въпрос е как ще бъдат връщани тези кредити и ще доведат ли до свръхзадлъжнялост на дружеството.

Данните за приходи и разходи доста се разминават. Належащо е държавата да си върне възможностите за контрол върху тези сделки", поясни Манолова.

Омбудсманът изрази необходимост, че в закона за енергетиката трябва да има положения, на базата на които държавата да може да наддава за активите на ЕРП-тата наравно с другите потенциални купувачи.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ