Ново 20: БСП предлага рестарт на проекта „Бургас – Александруполис”?
Основните страхове са, че проектът, който е приоритетно руски, може да доведе до екологични проблеми и да навреди сериозно на туризма.
След няколкогодишна сага в края си 41-ото Народно събрание (през март 2013 г.) разтрогна споразумението с Русия и Гърция за изграждане на тръбата.
Според анализатори, самата Русия няма реален интерес от петролопровода.
В БСП обаче имат друго становище. От една страна ексдепутат коментира неофициално, че не е било редно да се предлага възобновяването на проекта, тъй като той бил на практика неосъществим и ще създаде нови излишни страхове у местното население.
От друга обаче Драгомир Стойнев - бивш енергиен министър в правителството на Пламен Орешарски, обясни, че това не е така. Той каза, че предложението за рестарт на „Бургас – Александруполис” е дошло от експерти от Съвета по енергетика в БСП и затова е влязло в икономическата програма на партията.
„Лично за мен всеки един проект, който ще донесе полза за страната, трябва да бъде осъществен. В крайна сметка към този проект продължава да има интерес, но вече ще се преценява доколко и кога трябва да се реализира. Но е хубаво, че не само руски, но и други компании проявяват интерес за подобен проект. Разбира се трябва да се спазват всички екологични изисквания”, заяви Стойнев.
На въпрос реалистично ли е „Бургас – Александруполис” да се случи, той отговори: „С оглед на желанието не само на руски, но и на доста европейски и американски компании това е възможно да се осъществи”.
Бургаският депутат от последните два парламента Атанас Зафиров е на подобно мнение. Той обаче обясни, че това не е окончателната програма на БСП: „Това е вариант, който е представен за обсъждане. Ще бъде обсъждан на Конгреса и след редакции и корекции ще се превърне в окончателна управленска платформа”.
Зафиров каза и личното си мнение: „БСП винаги е била за големите проекти, които освен всичко друго създават и сигурност. И аз изцяло подкрепям партията в тази й позиция.”
Според бургаския политик, за да бъде осъществен, един такъв проект трябва да има три компонента – да е икономически целесъобразен; да има екологична оценка и сигурност; и да обслужва националните интереси на страната.
„Аз смятам, че един такъв проект отговаря на тези три компонента. И категорично смятам, че спирането на този проект навремето обслужи икономическите и политическите интереси на Турция, защото щеше да пресече трафика през проливите. Това е ясно и трябва да се знае. А каква ще бъде съдбата на този проект, тепърва ще се обсъжда. И за да се осъществи, разбира се, трябва да отговаря на редица условия.”
Последвайте ни
0 Коментара: