РЗС внесе жалба до Централната избирателна комисия във връзка с публикуването на социологическите проучвания на „Медиана” и „Галъп интернешънъл", които според партията са представени в грубо нарушение на Изборния кодекс.
&ldquo;Днес в редица национални медии бяха представени данни от проучвания на общественото мнение, свързани с изборите на агенция &bdquo;Медиана&rdquo; и &bdquo;Галъп интернешънъл&quot;. В телевизионните участия на представителите на тези две социологическите агенции по никакъв начин не става ясно кой е възложителят на проучванията и източниците на финансиране, каквото е изискването на Изборния кодекс.<br /> <br /> В броя на в-к &bdquo;Труд&rdquo; от 18 март г. е публикувано социологическо изследване на агенция &bdquo;Медиана&rdquo;, придружено от коментар на Кольо Колев. Накрая е публикуван текста: &quot;Данните са от национално представително изследване, проведено в периода 9-15 март 2013 г. с 1008 души от агенция &quot;Медиана&quot; по поръчка на в. Труд.&rdquo;. Във в-к &bdquo;Преса&rdquo; от същата дата на стр. 19 е публикувана таблица, която представя обществените нагласи. Публикацията завършва с още по-фрагментарно пояснение: &quot;Данните са от изследване на &quot;Галъп&quot;, проведено от 7 до 12 март 2013 г.&quot; По сходен начин (т.е. без посочване на възложителя и източника на финансирането) тези данни бяха цитирани и от различни интернет-сайтове.<br /> <br /> Това са преки нарушения на чл.137а от Изборния кодекс. Там изрично е указано, че от деня на указа на президента за насрочване на изборите до изборния ден включително всяко огласяване на такива данни трябва да съдържа информация за възложителя на проучваното, агенцията, която го е извършила, и източниците на финансирането му. Тази информация трябва да се представи пълно и ясно, като в аудио-визуални материали по електронните медии трябва да се излъчи веднъж в началото и веднъж в края на предаването, а в печатен текст да заема не по-малко от 5% от общата площ на материала, на видно място и в обособено поле.<br /> <br /> <u>По този повод пресцентърът на РЗС е упълномощен да заяви следното:</u><br /> Избирателят трябва да знае кой поръчва допитването и сам да си прави изводи дали данните не обслужват някоя партия или лоби. Подобни предавания и публикации създават впечатлението, че тези две агенции крият възложителите си. Това е не само формално нарушение на Закона, но и опорочаване на изборния процес още от стартирането му. РЗС знаеше, че определени поръчкови социолози ще се изкушат да нарушават правила системно и затова промени Изборния кодекс. Първите две агенции вече щракнаха в капана. Надяваме се ЦИК безпристрастно и спазвайки Закона да санкционира нарушителите.<br /> <br /> Пресцентърът на РЗС припомня, че преди парламентарните избори през 2009 г. същите тези агенции бяха убедени, че РЗС няма да влезе в 41-то Народно събрание. Прогнозите им за Кюстендил и Белоградчик също се сринаха. В Кюстендил РЗС беше 3-та сила, а в Белоградчик &ndash; 2-ра и дори победи тяхната любима БСП. Прогнози им не се сбъднаха тогава, няма да се сбъднат и сега.&quot;<br type="_moz" />