Поради съвпадането редовното заседание на правителството с държавния празник 6 май- Гергьовден, то се проведе днес, съобщиха от пресцентъра на Министерски съвет.
Сред по-важните са прехвърлянето на няколко общини - Несебър, Смолян, Пловдив, Павел баня и Добричка- на държавни имоти за развиване на дейности в полза на населението. Кабинетът ще иска от Брюксел и намаляване на българското участие във финансирането на проекти по ОП &bdquo;Транспорт&rdquo;.<br /> <br /> За награждаване с орден &bdquo;Стара планина&rdquo; &ndash; първа степен е предложен проф. д-р инженер Стоян Братоев, директор на &bdquo;Столичен метрополитен&rdquo;. Медали за заслуга да получат и хората от екипа, работил по изграждане на метромрежата в столицата, предлагат още министрите.<br /> <br /> <u><strong>Вижте и всички решения на правителството:</strong></u><br /> <br /> <strong><em><br /> Одобрен е доклад за изпълнението през 2014 г. на Националната стратегия за интегриране<br /> на ромите</em></strong><br /> <br /> Кабинетът одобри административен мониторингов доклад за 2014 г. за изпълнение на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020). Документът ще бъде внесен за обсъждане в Народното събрание.<br /> <br /> Докладът дава информация за извършеното от ресорните институции по приоритетите на стратегията &ndash; образование, здравеопазване, заетост, жилищни условия, култура и медии, върховенство на закона и недискриминация. Той отчита също напредъка по международната инициатива &bdquo;Десетилетие на ромското включване 2005-2015&rdquo;, както и на изпълнението на общинските плановете за действие за 2014 г. В него са отразени предприетите действия и мерки по препоръките и оценката на изпълнението на стратегията, които Европейската комисия даде на България през 2014 г.<br /> <br /> Основните резултати в областта на образованието с положителен ефект върху ромската група са въвеждането на целодневна организация на учебния ден за учениците до V клас; прилагането на програми, фокусирани върху превенцията и ограничаването на преждевременното напускане на училище; изпълнението на политики за преодоляване обособяването по етническа принадлежност на децата и учениците и повишаване обхвата за допълнително обучение по български език.<br /> <br /> В областта на здравеопазването се отчита повишаване на информираността и познанията на групите в неравностойно положение, формирането на активна позиция и устойчива мотивация за здравословен начин на живот, ранното откриване на широк спектър заболявания, подобрен имунизационен обхват и снижаване на заболяемостта от заразни болести, разширяване на мрежата на здравните медиатори.<br /> <br /> По отношение на заетостта усилията на институциите са насочени към дейности за повишаване конкурентността на ромите на пазара на труда, осигуряване на заетост и насърчаване предприемаческата им култура, като се развива медиаторството и в тази област.<br /> В сферата на жилищните условия приоритет са изграждането и осигуряването на социални жилища. Практиката показва, че тези мерки трябва да бъдат комбинирани с осигуряване на техническа, социална и образователна инфраструктура, подобряване на градската среда и обществения транспорт и в допълнение &ndash; с дейности, осигуряващи достъп до образование, трудова заетост, здравеопазване и социални услуги за групите в неравностойно положение.<br /> <br /> В областта на върховенството на закона и антидискриминацията са проведени инициативи за преодоляване на стереотипи, както и за популяризиране на културната идентичност на етнически общности. Продължават обучения на полицейски, държавни и общински служители, учители, работещи в сферата на общественото здраве за работа в мултикултурна среда за недопускане на прояви на дискриминация, расизъм и ксенофобия.<br /> <br /> Отчетеният период съвпада с приключването на първия програмен период на европейското финансиране. Въз основа на направените изводи се предвижда със средства от европейските структурни и инвестиционни фондове да се подкрепят интегрирани интервенции по оперативните програми в периода 2014-2020 г., като особено важно е прилагането на политиката на местно ниво. Интегрираният подход се изразява в съчетаване на мерки за подобряване на жилищните условия, образователна, здравна и социална инфраструктура с такива за заетост, образование, социални и здравни услуги. Операциите допринасят и за изграждане на капацитет на местните общности &ndash; бенефициенти по проектите, да планират и изпълняват инициативи за преодоляване предизвикателствата пред интеграцията на маргинализирани групи и общности.<br /> <br /> Според изводите в доклада, съвместните усилия, сътрудничеството и ангажираността на всички заинтересовани страни &ndash; институциите, местните власти, гражданските организации и ромската общност, са правилният път за преодоляване на проблемите и предизвикателствата, които съпътстват политиката за интеграция на ромите.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Шест сдружения получиха нов мандат на представителност в Националния съвет<br /> за интеграция на хората с увреждания</strong></em><br /> <br /> Правителството препотвърди за срок от три години представителността на сдруженията &bdquo;Асоциация на родителите на деца с увреден слух &ldquo;, &bdquo;Съюз на слепите в България&rdquo;, &bdquo;Асоциация на родителите на деца с нарушено зрение&ldquo;, &bdquo;Съюз на военноинвалидите и военнопострадалите&ldquo;, &bdquo;Българска Асоциация Диабет&ldquo; и &bdquo;Съюз на инвалидите в България&ldquo; в Националния съвет за интеграция на хората с увреждания.<br /> <br /> Основните цели на Сдружение &bdquo;Асоциация на родителите на деца с увреден слух&ldquo; са да отстоява правата и да защитава интересите на децата и младежите с увреден слух пред държавните и общински органи, както и пред цялото общество. Сдружението съдейства за по-добра социална интеграция и личностна реализация на децата и младежите с увреден слух.<br /> <br /> Сдружение &bdquo;Съюз на слепите в България&rdquo; работи в посока на промяна на обществените нагласи към незрящите хора. То провежда информационни кампании, представящи възможностите на хората с нарушено зрение за техните постижения в различни области в обществено политическия живот на страната. Съюзът предоставя административно-правни услуги и консултации на повече от две хиляди членове на сдружението. Провежда социалната рехабилитация на хората с нарушено зрение, даваща им възможност за усвояване на умения за самостоятелен живот.<br /> <br /> Сдружение &bdquo;Асоциация на родителите на деца с нарушено зрение&ldquo; работи за обединяване на родителите на деца с нарушено зрение, изразява и защитава интересите на децата и чрез рехабилитация и социална интеграция съдейства за повишаване на социално-икономическото и културното им развитие. Сдружението закупува помощно-технически средства, приспособления и съоръжения за деца с нарушено зрение.<br /> <br /> Основните цели на сдружение &bdquo;Съюз на военноинвалидите и военнопострадалите&ldquo; са подпомагане на тази категория лица при интегрирането им в обществото и реализация на личностните им качества, както и при решаване на социално-икономическите им проблеми.<br /> <br /> Сдружение &bdquo;Българска Асоциация Диабет&rdquo; подпомага създаването на организация за осъществяване на граждански контрол върху дейността на институциите за подобряване условията на живот, труд, лечение, профилактика и самоконтрол на хората, болни от диабет. Организира снабдяването с диетични храни и организиране на диетично хранене.<br /> <br /> Сдружение &bdquo;Съюз на инвалидите в България&rdquo; е най-голямата неправителствена организация на хора с увреждания у нас. Съюзът защитава интересите на гражданите в медико-социален риск, подпомага тяхната самостоятелна организация и социална интеграция. Извършва социални услуги, самостоятелно или в сътрудничество с други неправителствени организации на и за хора с увреждания. <br /> <br /> Съюзът на инвалидите в България участва активно в работата на редица международни организации на и за хора с увреждания.<br /> Националният съвет за интеграция на хората с увреждания е консултативен орган към МС в областта на интеграцията на хората с увреждания. Членуващите в него неправителствени организации на и за хора с увреждания, допринасят за формиране на държавната политика в областта и имат съществена роля за усъвършенстване на нормативната уредба.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Общините Несебър, Смолян, Пловдив, Павел Баня и Добричка получиха имоти от държавата за реализиране на местни проекти</strong></em><br /> <br /> Правителството прехвърли на община Несебър правото на собственост върху две едноетажни сгради на ул. &bdquo;Отец Паисий&rdquo; №20 в Обзор. В момента в едната от тях е библиотеката на Народно читалище &bdquo;Изгрев 1927&rdquo;. Придобиването сградите от общината ще позволи надграждането им за построяване на младежки център за спорт и социални дейности.<br /> <br /> Имотът, който получава община Смолян, е с отпаднала необходимост за МВР. Предоставяният теренът е с площ от над 33 дка, с построени в него 14 сгради. Той се намира на ул. &bdquo;Хан Аспарух&rdquo;. Решението създава възможност за използване на имота съобразно нуждите на местните жители.<br /> <br /> Община Пловдив получава собствеността върху терен на бул. &bdquo;Пещерско шосе&rdquo; в града, предназначен за второстепенна улица. Съгласно действащия регулационен план на ж.к. &bdquo;Кишинев&ldquo;, за финализиране на процедурата по прилагане на регулацията е необходимо участъкът да бъде собственост на община Пловдив.<br /> <br /> Община Павел баня получи имот в местността &bdquo;Бонин дол&rdquo; с площ 16 430 кв. м. С придобиването му тя ще може да изпълни проект за рекултивация на депо за твърди отпадъци.<br /> <br /> На община Добричка безвъзмездно се прехвърлят терени с обща площ 7,5 дка, заедно с три сгради. Те се намират в село Дончево и са необходими на общината, за да се измени подробния устройствен план на селото и да се проектира нова улица в него. По този начин ще се разреши проблемът с достъпа до лозовия масив и асфалтирания път за село Богдан. До приемането на плана за земеразделяне на село Дончево, достъпът до лозовия масив се е осъществявал по път, представляващ продължение на пешеходна улица, която към момента е затворена от нива &ndash; частна собственост.<br /> <br /> Кабинетът даде съгласието си в полза на сдружение &bdquo;Алтруист&rdquo; да бъде учредено безвъзмездно право на ползване на имот &ndash; частна държавна собственост. Той се намира на ул. &bdquo;Д-р Басанович&rdquo; №118 във Варна. Едноетажната сграда ще бъде ползвана от сдружението за обособяване на център за социална рехабилитация и интеграция на лица, извършили насилие.<br /> <br /> С друго решение правителството промени от публична в частна държавна собственост статута на имот в местността &bdquo;Уния Маре&rdquo; край с. Гомотарци, община Видин. Теренът с площ 1,1 дка е с отпаднала необходимост за МВР. Решението ще позволи предприемането на разпоредителни действия.<br /> <br /> Правителството промени статута на имоти, управлявани от Държавно предприятие &bdquo;Пристанищна инфраструктура&rdquo;, от публична в частна държавна собственост. Това са две помещения с обща застроена площ 2414 кв. м, намиращи се на първия етаж от шестетажна сграда в района на пристанището в Бургас. Помещенията не се ползват от държавното предприятие и решението дава възможност за осъществяване на разпоредителни сделки, в резултат на които да се реализират необходимите за подобряване на финансовото му състояние приходи.<br /> <br /> <br /> <strong><em>България ще поиска от ЕК намаляване на националното съфинансиране на проекти<br /> по ОП &bdquo;Транспорт&rdquo;</em></strong><br /> <br /> Министерският съвет даде съгласието си Управляващият орган на Оперативна програма &bdquo;Транспорт&rdquo; 2007-2013 г. в МТИТС да поиска увеличение от 80% на 85% на дела на съфинансиране на проекти по програмата със средства от Кохезионния фонд на Европейския съюз. Целта е да бъде намалена тежестта на националното участие и бъде постигнато по-добро усвояване на предоставените по оперативната програма средства от ЕС.<br /> <br /> Предложението за увеличение на приноса на Кохезионния фонд на 85% е заложено като мярка в Плана за действие за 2015 г. по ОП &bdquo;Транспорт&rdquo; за приключване на програмен период 2007-2013 г. Документът е създаден по препоръка на ЕК и е съгласуван с нея.<br /> Предложението е свързано с промяна в съотношението национално-европейско финансиране и не води до промяна в размера на средствата, предвидени първоначално в Кохезионния фонд.<br /> <br /> <em><strong><br /> Удължава се срокът на Споразумението за безвъзмездна помощ по Програма &bdquo;Укрепване<br /> на националната програма по туберкулоза в България&rdquo;</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри изменение в Споразумението с Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Министерството на здравеопазването за предоставяне на безвъзмездна помощ, което позволява удължаване със седем месеца на срока на действие на документа.<br /> <br /> Целта на промяната е в рамките на спестените до момента 572 хиляди евро да се удължи изпълнението на Програмата &bdquo;Укрепване на националната програма по туберкулоза в България&rdquo; за постигане на устойчивост на резултатите на национално ниво. <br /> <br /> Програма &bdquo;Укрепване на националната програма по туберкулоза в България&rdquo; се финансира от Глобалния фонд и се изпълнява в цялата страна, като допринася за постигането на заложените цели на Националната програма за превенция и контрол на туберкулозата в България 2012-2015 г. В резултат на изпълнението им се наблюдава тенденция за намаляване на заболеваемостта и ограничаване на разпространението на туберкулозата в страната през последните години от 38 на 100 000 през 2008 г. до 23,8 на 100 000 души население през 2013 г.<br /> <br /> Удължаването на срока на програмата ще подпомогне ключови интервенции като превенция на заболяването сред най-уязвимите групи; наблюдение на пациентите с туберкулоза; стриктно спазване на терапията особено в продължителната фаза на лечение; недопускане на прекъсване на лечението, включително предоставяне на ваучери за храна на пациенти с туберкулоза; спазване на мерките за инфекциозен контрол; осигуряване на лекарствените продукти за лечение на пациенти с мултирезистентна и екстензивно резистентна туберкулоза. Очаква се това да допринесе за повишаване на относителния дял на пациентите с туберкулоза с успешен изход от лечението до над 85%, както и до намаляване на относителния дял на пациентите, прекъснали лечение под 3 на сто.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Разширява се броят на граничните пунктове,<br /> на които България и Сърбия ще могат да приемат незаконно пребиваващи лица</strong></em><br /> <br /> Министерският съвет одобри междуправителствено споразумение на България и Сърбия за промяна в протокола за прилагане на споразумението на ЕС и Сърбия за обратно приемане на незаконно пребиваващи лица.<br /> <br /> С протокола, подписан през 2011 г., се определят конкретните изисквания, условия и процедури за прилагане на реадмисионното споразумение в двустранните отношения между България и Сърбия. В него са посочени два гранични контролнопропускателни пункта в България за изпълнение на реадмисията &ndash; Аерогара София и ГКПП &bdquo;Калотина&rdquo;. С одобрената днес промяна се включват допълнителни сухопътни ГКПП за обратно приемане на незаконно пребиваващи лица &ndash; &bdquo;Брегово&rdquo;, &bdquo;Връшка чука&rdquo;, &bdquo;Стрезимировци&rdquo; и &bdquo;Олтоманци&rdquo;. Това решение ще доведе до оптимизиране на реадмисионната процедура и намаляване на разходите по трансферите.<br /> <br /> <em><strong>България и Монголия ще си сътрудничат в областта на земеделието<br /> и обучението по аграрни науки</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри проект на Споразумение за изпълнение на Програма за техническа помощ в сектор земеделие между Министерството на земеделието и храните на България и Министерството на храните и земеделието на Монголия. Споразумението предвижда българската страна да финансира и осъществи &bdquo;Проект за техническа помощ&rdquo; в земеделския сектор на Монголия като построи оранжерия в Улан Батор и предостави консултантски услуги и техническа помощ след изграждането й. <br /> <br /> Одобрен беше и проектът на споразумение между министерствата на образованието на България и Монголия за реализация на стипендиална програма в областта на аграрните науки за обучение на монголски студенти в български държавни висши училища. Съгласно Програмата българската страна ежегодно ще приема трима монголски студенти за придобиване на образователно-квалификационна степен &bdquo;бакалавър&ldquo;, четирима за придобиване на ОКС &bdquo;магистър&ldquo; и един &ndash; за ОКС &bdquo;доктор&ldquo; в областта на аграрните науки.<br /> <br /> Необходимите средства за финансиране на проекта и програмата ще се осигуряват чрез бюджетите на МЗХ и МОН и ще са в рамките на средствата за официална помощ за развитие, която България предоставя като държава-член на Европейския съюз.<br /> <br /> <em><strong><br /> Инвестиционен проект за 120 млн. лв. ще бъде реализиран в София</strong></em><br /> <br /> Министерският съвет одобри проект на меморандум за разбирателство между правителството и инвеститора &bdquo;Гаранти-Коза България&ldquo; ЕАД относно изпълнение на инвестиционен проект &bdquo;Гранд Каньон &ndash; София&ldquo;.<br /> <br /> Проектът предвижда изграждането на голям туристически и развлекателен комплекс в столичния район &bdquo;Младост&rdquo; върху терени, собственост на инвеститора. Общият размер на инвестицията се планира да бъде в размер на 120 млн. лева за изграждането на хотел, шопинг мол, парк със зелени площи, амфитеатър, детска площадка, скейт парк. С въвеждането в експлоатация на обектите по проекта ще бъдат създадени около 240 нови работни места. <br /> <br /> Очаква се изграждането на комплекса да приключи през месец януари 2018 г.<br /> <br /> <em><strong>Одобрена е българската позиция за Съвет на ЕС по земеделие и рибарство</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри българската позиция за заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство, което ще се проведе на 11 май 2015 г. в Брюксел. На него ще се проведе дебат по предложението за регламент относно биологичното производство и етикетирането на биологичните продукти с цел постигане на общ подход по него. По време на срещата ще се обсъжда и опростяването на Общата селскостопанска политика. Делегацията на Словения ще представи предложението си до ООН за обявяване на 20 май 2015 г. за Международен ден на пчелите.<br /> <br /> Правителството се запозна с доклад за резултатите от участието на България в Неформалното заседание на Съвета на министрите на ЕС по околна среда, проведено на 14 и 15 април в Рига. Основна тема на него беше биологичното разнообразие и връзките му с други политики.<br /> <br /> Обсъжданията бяха фокусирани върху осъществения напредък по целите на Стратегията на ЕС, целяща спиране на загубата на биологично разнообразие до 2020 г. и насърчаване на ефективното ползване, подобряването и опазването на състоянието на природните богатства. Дебатът на министрите до голяма степен бе базиран на резултатите в новия доклад за състоянието на околната среда, който предоставя цялостна оценка на състоянието, разнообразие в други ключови политики. Министрите обмениха информация за добри практики на национално ниво за ограничаване на загубата на биоразнообразие. Обсъдени бяха предизвикателствата и възможностите за включването на темата за биологичното разнообразие в други ключови политики като земеделието, горското стопанство и регионалното планиране.<br /> <br /> Темата за опазване на биологичното разнообразие и използването на енергия от възобновяеми източници бе обсъдена на съвместна сесия с министрите на енергетиката. С цел намаляване на енергийната зависимост и смекчаване на изменението на климата, вниманието на държавите-членки на ЕС бе фокусирано върху увеличаване на използването на местни възобновяеми източници, което от своя страна даде отражение върху биологичното разнообразие. Министрите обмениха национален опит по отношение на планирането и изпълнението на политиките за възобновяема енергия и биологичното разнообразие и за ползите от принципа за технологична неутралност.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Правителството утвърди Националния баланс на запасите и ресурсите на находищата на подземни богатства</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри изготвения от Министерството на енергетиката Национален баланс на запасите и ресурсите на находищата на подземни богатства в Република България към 01.01.2015 г. В документа е направен сравнителен анализ за състоянието на количеството и качеството на запасите и ресурсите към началото на миналата и на тази година, отбелязани са измененията, допуснатите експлоатационни загуби, увеличението и/или намалението на запасите и ресурсите в резултат на проучване, преизчисление и преоценка.<br /> <br /> В страната са проучени, утвърдени и заведени на отчет запасите и ресурсите на осем вида енергийни суровини, 10 вида руди, 79 вида индустриални минерали и 68 вида скално-облицовъчни и строителни материали.<br /> <br /> Анализът показва, че настъпилите през 2014 г. абсолютни изменения в количеството и качеството на наличните запаси и ресурси на находищата на подземни богатства като цяло са в границите на заложените стойности в съгласуваните и утвърдени работни проекти. <br /> <br /> Обезпечеността на страната със запаси и ресурси, разчетена въз основа на осъществения през годината добив (без нефта и природния газ), е достатъчна при сегашните потребности от различните видове подземни богатства.<br /> Националният баланс е съставен в 16 тома и се съхранява в Националния геоложки фонд към дирекция &bdquo;Природни ресурси и концесии&ldquo; на Министерството на енергетиката. Той може да се ползва по установения законов ред от компетентните ведомства, както и от всички заинтересовани физически и юридически лица.<br /> <br /> <em><strong><br /> Съвет за интелигентен растеж ще координира изпълнението на стратегията за интелигентна специализация на България</strong></em><br /> <br /> Правителството създава Съвет за интелигентен растеж като консултативен орган към Министерския съвет, който ще координира и мониторира изпълнението на Иновационната стратегия за интелигентна специализация на България 2014-2020 (ИСИС). Съветът ще определя насоките на развитие на тематичните области на икономиката, визията и стратегическите цели.<br /> <br /> Министерството на икономиката е отговорна институция за разработването ИСИС, каквато стратегия трябва да разработи всяка държава-членска на ЕС за целите на програмния период 2014-2020 г. Наличието на подобен документ е предварително условие за отпускането на европейски средства по оперативните програми &bdquo;Иновации и конкурентоспособност&rdquo; и &bdquo;Наука и образование за интелигентен растеж&ldquo;, които се явяват финансови инструменти на Стратегията.<br /> <br /> Съветът за интелигентен растеж ще се председателства от министър-председателя. Предвижда се членове на съвета да бъдат министрите или техни заместници от министерствата, отговорни за формиране на политиката в областта на образованието и науката, индустриалните иновации, информационните и комуникационни технологии, иновациите в земеделието. В състава на съвета ще участват също така четирима представители на бизнеса от приоритетните технологични сектори на икономиката и четирима представители на научните и академични среди.<br /> <br /> <em><strong><br /> Създава се национална рамка за участие в процедурите за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри законопроект за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ) с предложение до Народното събрание да го разгледа и приеме.<br /> Законопроектът е изготвен на базата на постъпили в Министерството на образованието и науката предложения от висши училища, научни организации и представители на академичната общност за актуализиране и усъвършенстване на определени разпоредби на ЗРАСРБ.<br /> <br /> Предлаганите промени не засягат основния принцип за академична автономия на висшите училища и научните организации, залегнал в настоящия Закон за развитие на академичния състав и Закона за висшето образование. Измененията целят да подобрят условията за обективно, безпристрастно и законосъобразно прилагане на единни национални изисквания към кандидатите за придобиване на научни степени и за заемане на академични длъжности във висшите училища и научните организации чрез гарантиран административен контрол от страна на министъра на образованието и науката върху прилагането им. Очертан е обхватът на минималните национални изисквания, установено е какво представляват те и е определено тяхното съдържание. Конкретните минимални числови стойности ще бъдат определени в Правилника за прилагане на закона. Въвеждат се правила за лицата, които ще участват в научните журита.<br /> <br /> Дава се възможност на висшите училища и научните организации да определят в правилниците си допълнителни изисквания към кандидатите за заемане на академичните длъжности.<br /> <br /> В средносрочен план тези промени ще доведат до повишаване компетенциите на академичния състав чрез създаване на условия за обективна конкуренция на базата на националните изисквания, повишаване на качеството и количеството на научната продукция в България, осигуряване на ефективен контрол върху провежданите процедури. <br /> <br /> Предложеният законопроект за изменение и допълнение на ЗРАСРБ ще прецизира нормативните текстове, като отстрани някои неясноти и противоречия, позволяващи разнопосочно тълкуване при прилагане на разпоредбите му. Нов момент е създаването на регистър (като електронна база данни) за лицата, придобили научна степен във висше училище или научна организация в България, за защитените дисертационни трудове и за хабилитираните лица в държавата. В регистъра ще бъдат отразявани индивидуалните им наукометрични показатели, както и показателите им за академични постижения в преподавателската дейност. Основа на този регистър ще бъде съществуващата към момента база данни за защитените дисертационни трудове и за хабилитираните лица в България.<br /> <br /> Осигурява се и възможност, когато дипломата за научна степен или свидетелството за научно звание са изгубени, унищожени, повредени или са станали негодни за употреба, Националният център за информация и документация към министъра на образованието и науката да издава удостоверение, потвърждаващо съответния документ.<br /> С предлаганите промени в ЗРАСРБ се очаква да се създаде национална общовалидна рамка за кандидатстване в конкурсите за научни степени и академични длъжности, съобразена със спецификата на различните научни области и професионални направления.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Отпада изискването медицинска апаратура, закупувана от МЗ, да се заплаща от обществен фонд в поне една от държавите-членки на ЕС</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри промени в Наредбата за условията и реда за съставяне на списък на медицинските изделия по чл. 30а от Закона за медицинските изделия и за определяне на стойността, до която те се заплащат. Целта е да не се допусне невъзможност за осигуряване на медицинска апаратура за нуждите на лечебните заведения и неусвояване на средства по оперативни програми на Европейския съюз и други финансови донори.<br /> <br /> Измененията предвиждат по отношение на медицинската апаратура, закупувана от Министерството на здравеопазването, да отпадне изискването тя да се заплаща от обществен фонд в поне една от държавите-членки на ЕС. В хода на прилагането на Наредбата е установено, че това изискване на практика е неприложимо, тъй като по принцип в държавите-членки от обществен фонд се заплаща извършването на съответната дейност, а не самата медицинска апаратура. От друга страна, в много от страните в ЕС няма регистър на медицинските изделия, от който да е видно кои от тях се заплащат от обществен фонд.<br /> <br /> Това затруднява практическото изпълнение на нормативното изискване и поставя пред невъзможност осигуряването на медицинска апаратура за лечебните заведения от Министерството на здравеопазването. От важно значение е обстоятелството, че към настоящия момент се изпълнява Средносрочната рамкова инвестиционна програма на МЗ, финансирана по Оперативна програма &bdquo;Регионално развитие&rdquo;, която предвижда закупуване на медицинска апаратура от ведомството за нуждите на лечебните заведения. Със средства по оперативни програми на Европейския съюз и от други финансови донори също има възможност за осигуряване на медицинска апаратура, което би било силно затруднено от настоящото изискване на наредбата.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Отпуснати са 37 млн. лв. за участъка Белокопитово-Каспичан и реконструкция на водопреносната мрежа &bdquo;Карамфил-Звездел&rdquo; и 500 000 лв. за археологически дейности в Плиска</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри допълнителни разходи по бюджета на МРРБ в размер на 29 млн. лв., с които ще се финансира строителството на АМ &bdquo;Хемус&rdquo; в участъка &bdquo;Белокопитово-Каспичан&rdquo;, и допълнителни трансфери в размер на 8 108 000 лв. по бюджета на община Момчилград за реконструкция на водопреносната мрежа на водоснабдителна система &bdquo;Карамфил-Звездел&rdquo;, която обхваща седем села на територията на общината.<br /> <br /> Други 500 000 лв. бяха отпуснати за археологически и реставрационни дейности в първата българска столица Плиска. Този ангажимент беше поет от министър-председателя Бойко Борисов при участието му в церемонията, с която беше отбелязана 1150-ата годишнина от покръстването на българския народ в началото на месеца.<br /> <br /> С друго решение кабинетът отчужди имоти и части от имоти &ndash; частна собственост, във връзка с изграждането на ЛОТ 2 на АМ &bdquo;Струма&ldquo; Дупница &ndash; Благоевград. Имотите са в землищата на с. Блатино, гр. Дупница, с. Джерман, гр. Бобошево, с. Бараково и гр. Кочериново, област Кюстендил, и на селата Бело поле и Зелен дол, област Благоевград. Поради промяна в собствениците на имоти, беше изменено и решение на правителството от юни 2013 г. за отчуждаване на частни имоти за изграждането на същия участък. <br /> <br /> Ангажиментите по отчуждителните процедури са на Агенция &bdquo;Пътна инфраструктура&ldquo;. Решенията на МС може да бъдат обжалвани по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването им на заинтересованите лица.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Правителството одобри окончателния вариант<br /> на ОП &bdquo;Региони в растсж&rdquo;</strong></em><br /> <br /> Правителството одобри проекта на Оперативна програма &bdquo;Региони в растеж&rdquo; 2014-2020 г., която се съфинансира от Европейския фонд за регионално развитие и от националния бюджет. Министърът на регионалното развитие и благоустройството получи мандат да изпрати окончателния вариант в Европейската комисия, като се очаква той да бъде одобрен в началото на м. юни 2015 г.<br /> <br /> Програмата предвижда инвестиции в рамките на осем приоритетни оси, съдържащи съответни инвестиционни приоритети и индикативни дейности към тях, както следва:<br /> <br /> Приоритетна ос 1 &bdquo;Устойчиво и интегрирано градско развитие&rdquo; с бюджет 840 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 2 &bdquo;Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони&rdquo; с бюджет 106 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 3 &bdquo;Регионална образователна инфраструктура&rdquo; с бюджет 115 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 4 &bdquo;Регионална здравна инфраструктура&rdquo; с бюджет 84 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 5 &bdquo;Регионална социална инфраструктура&rdquo; с бюджет 51 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 6 &bdquo;Регионален туризъм&rdquo; с бюджет 101 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 7 &bdquo;Регионална пътна инфраструктура&rdquo; с бюджет 194 млн. евро;<br /> Приоритетна ос 8 &bdquo;Техническа помощ&rdquo; с бюджет 52 млн. евро.<br /> <br /> Финансовата подкрепа по ОПРР 2014-2020 г. е териториално балансирана. Мерките за устойчиво и интегрирано градско развитие включват подкрепа за енергийна ефективност в жилищни и административни сгради, инвестиции за обновяване па градска среда и развитие на икономически зони, подобряване на социална, образователна, спортна и културна инфраструктура, както и развитие на интегриран градски транспорт в 39 големи и средни града в България.<br /> <br /> Подкрепата за 28 малки града от националната полицентрична система ще се осъществява чрез мерки за енергийна ефективност в жилищни и публични сгради. Изпълнението на секторните политики и инвестициите в съответния сектор ще бъдат подкрепени със средства от хоризонталните приоритетни оси.<br /> <br /> Оперативната програма ще осигури близо 1,54 млрд. евро (европейско и национално финансиране) за подобряване на социално-икономическото и териториално развитие, генериране на растеж и заетост в българските региони.<br /> <br /> <br /> <em><strong>Директорът на &bdquo;Метрополитен&rdquo; ЕАД Стоян Братоев е предложен за награждаване<br /> с орден &bdquo;Стара планина&rdquo;</strong></em><br /> <br /> Правителството предлага на Президента на Република България с орден &bdquo;Стара планина&rdquo; &ndash; първа степен, да бъде удостоен изпълнителният директор на &bdquo;Метрополитен&rdquo; ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев. За награждаване с медал &bdquo;За заслуга&rdquo; е предложен екипът, работил по изграждане на столичното метро &ndash; инж. Кирил Зайков, инж. Валентин Тодоров, инж. Димитър Тодоров и проф. инж. Божидар Божинов. Мотивът е значителният им принос при подготовката на проектите, строителството и въвеждането в експлоатация на отделните участъци на Софийското метро.<br /> <br /> Проф. Стоян Братоев е завършил специалност &bdquo;Мостове и тунели&rdquo; в Петербургския университет по транспорт, със специализация &bdquo;Тунели и метрополитен&rdquo;. През 1985 г. защитава докторат по метростроителство, след което работи като научен сътрудник в Научноизследователският строителен институт. От 1996 г. е хоноруван преподавател, а от 2012 г. &ndash; професор в Минно-геоложкия университет &bdquo;Св. Иван Рилски&rdquo; и изпълнителен директор на &bdquo;Метрополитен&rdquo; ЕАД.<br /> <br /> Инж. Кирил Зайков е заместник-началник на управление &bdquo;Инвестиционна дейност&rdquo; в &bdquo;Метрополитен&rdquo; ЕАД и ръководител на проекти от разширението на метрото, включени в ОП &bdquo;Транспорт&rdquo;. Инж. Валентин Тодоров е заместник-началник на управление &bdquo;Експлоатация&rdquo; и ръководител на комплексните пускови изпитания на отделните участъци от развитието на метрото в София. Инж. Димитър Тодоров е директор на проекти за разширение на метрото по част &bdquo;Електромеханична&rdquo;. Проф. инж. Божидар Божинов от Минно-геоложкия университет е консултант на повечето участъци от разширението на метрото по части конструкции, инженерно-геоложки и хидрогеоложки условия.<br /> <br /> Изграждането и разширението на столичното метро е един от ключовите инфраструктурни проекти в София. Проектът се изгражда с подкрепата на Европейската комисия, Европейската инвестиционна банка и българското правителство.<br /> <br />