Първият трансатлантически полет, задвижван изцяло от устойчиво гориво, излетя във вторник в 13,30 ч българско време от лондонското летище “Хийтроу” към “Джон Ф. Кенеди” в Ню Йорк, съобщи Би Би Си. 

“Боинг 787 Дриймлайнър” на основаната от британския милиардер Ричард Брансън “Върджин Атлантик” трябваше да пристигне в САЩ в 21,40 ч, като освен богаташа, на борда на екополета бяха и транспортният министър на Великобритания Марк Харпър и шефът на авиокомпанията Шай Вайс. Според Брансън курсът през Атлантическия океан е исторически, тъй като “духът на иновациите е тук и доказва, че можем да подобрим нещата за всички”.

Полетът се финансира от британското правителство, а от авиацията го смятат за пример, че по-екосъобразните полети са възможни. Устойчивите авиационни горива (SAF - sustainable aviation fuels) могат да се произвеждат от най-различни суровини - отпадъци, растителни култури, мазнини за готвене и др.

Въпреки стремежите на света да намали въглеродните емисии и да премине към по-зелена енергия и промишленост, авиационната индустрия се счита за една от тези, които по-трудно ще се справят с прехода. Именно затова SAF се смята за най-добрия начин за свеждане на емисиите от полети до нула, но към момента производството му е малко, а освен това той е и по-скъп от керосина.

И докато вероятно в следващите години SAF ще навлизат все повече, засега те представляват около 0,1% от горивата в световен мащаб, тъй като понякога се примесват с реактивното гориво. Самолетите, които използват алтернативното такова, все пак отделят вредни емисии, но е изчислено, че те могат да бъдат до 70% по-малко.

“Боинг 787 Дриймлайнър” беше зареден с 50 тона SAF, като 88% от състава на горивото е добито от мазнини, а останалата част - от производството на царевица в САЩ.

В проекта, който беше одобрен от регулаторния Орган за гражданска авиация на Великобритания, участват редица големи компании, сред които производителят на двигатели “Ролс-Ройс” и Би Пи. На Острова към момента няма предприятие, което да се занимава с производство на SAF, като целта е до 2025 г. в страната да бъдат открити 5 завода.

Въпреки че за авиацията първият дълъг полет с алтернативни горива е голяма крачка напред, според някои експерти това не е достатъчно. “Не може да произвеждаме повечето от необходимите горива по този начин, защото просто не разполагаме с нужните суровини.

Дори и да ги имаме, тези горива не са напълно чисти”, посочва д-р Гай Гратън - доцент по авиация и околна среда към Кранфийлдския университет. Според него обаче използването на SAF все пак е някакъв напредък към бъдещите “наистина нулеви” нетни емисии.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук