Частни съдия-изпълнители вече издирват и връчват заповедите за освобождаване на фиктивно назначените служители в Смолянския театър.  Това е станало възможно благодарение на съдействието на Окръжна прокуратура-Пловдив, която води  разследването на „Театралната афера”.

На директора Мариан Бозуков е предоставена информация за щатните назначения, за да бъдат отстранени мъртвите души.

В Смолянския театър липсват всички счетоводни документи, както и тези по фонд „Труд и работна заплата”, съобщава trafficnews.bg. 

Как се стига до патовата ситуация

Първата стъпка към заличаването на дири по отношение на счетоводната афера е направена на 30 август  тази година, когато счетоводителката Стела Александрова и нейната фирма „Суис Примиум Акаунтинг” ЕООД ( до 29 май 2023 г. в нея съдружник е Петко Писков) прекратяват отношенията си със Смолянския театър.

Тогавашният директор Румен Бечев подписва констативния протокол, с който приема, че всичко с документацията е наред. На 1 септември на щат е назначена Магдалена Нешева.

Тя е свързана, макар и непряко, с посочения като двигател на престъпната мрежа Петко Писков. Тя е съдружник във фирма "Пинс" ООД с майка си Валентина Нешева.  

Валентина Нешева пък е съдружник във фирма "Алая Груп" ООД, където сред съдружниците се появява името на Славейко Серафимов.  Серафимов от своя страна е съдружник с Петко Писков във фирмата "Скай Партс" ООД и го защитава в съда по предявените му обвинения.

Няма и месец от назначението ѝ и директорът на театъра Румен Бечев пише обяснително писмо до НАП.

„От началото на месец септември 2024 г. в РДТ "Николай Хайтов" има назначен нов счетоводител на трудов договор, съгласно Кодекса на труда. При получаването на цялостната документация от страна на счетоводителя с цел запознаването ѝ и по-лесното навлизане в спецификата на работата, тя е била изгубена.

Тя е изключително притеснена от този факт и веднага се е заела с възстановяване на документацията, но това ще отнеме време, докато бъде реализирано", пише Бечев. Периодът, за който липсва каквато и да е документация, е от 1 януари до 31 август 2024 г.  

Така счетоводните „геройства” на Стела Александрова са заметени. Интересното е, че Бечев депозира писмото си в НАП на 27 септември – деня, в който Икономическа полиция влиза в театъра.

Кой в Министерството на културата "проспа" огромния скок в бюджетите на Родопския и Разградския театри?

Пълна мъгла покрива документите и по отношение на фонд „Труд и работна заплата”.  Те са въведени в  програмата, разработена от IT специалиста Петко Писков и предоставена за ползване на театъра в Смолян. 

Независимо, че има действащ договор,  никой няма достъп до информацията - нито административният екип до цялостната документация, нито артистите до собствените си досиета.  Обслужването на документите е извършвано от Стела Александрова.

„Тези хора имат претенцията да им се заплати фактура за извършени услуги на стойност 2 200 лв. Как да се разпоредя на счетоводителката, след като нямам достъп до системата, за да видя каква работа е свършена?”, задава риторичен въпрос новият директор на Смолянския театър Мариан Бозуков по повод въпрос какви са правоотношенията на театъра с фирмата на Писков „Суис Примиум Системс” ЕООД.  

Той допълни, че в момента адвокатите на РДТ „Николай Хайтов” са в процес на разтрогване на всички договори, през които е ощетяван театърът.

Проблемът е, че в документалните масиви на ТРЗ се съхранява информацията за абсолютно всички назначения, включително и тези, чрез които са източвани средствата от бюджета, както и сумите, получавани за фиктивна работа. Затова те са изключително важни.

Битка за документацията

„Петко Писков е упълномощил адвокатска кантора „Гунчева  и сие”.  Когато аз постъпих на поста директор, адвокатите ми веднага изпратиха покани за прекратяване на тези порочни договори. Буквално на секундата, в която са ги получили, се свърза с мен адвокатка от тази кантора.

Тя каза, че представлява Стела Александрова по отношение на ТРЗ и ме покани да отида на другия ден и да прекратя договора.

Обясних ѝ, че съм наясно как трябва да се случи това. Казах ѝ, че адвокатите на театъра ще се свържат с нея и договорът ще бъде прекратен, едва след като се уверим, че сме получили цялата информация за „ Труд и работна заплата”.

От отговора ѝ стана ясно, че Стела Александрова няма никаква ТРЗ информация на хартия. Казах ѝ, че би трябвало да знае какви атрибути съдържа един договор  по трудово правни  отношения. Голяма част от тях са на хартия - молба за постъпване, автобиография, копие от диплома и пр.

Същата адвокатка се свърза с адвокатската кантора, която защитава интересите на театъра, за да прекрати и договора за софтуера. Тоест една и съща адвокатка обслужва и Стела Александрова, и Петко Писков”, разказва Мариан Бозуков.

Той  е категоричен, че ще разтрогне договора с фирмата на Александрова, но не и преди цялата ТРЗ информация за всички назначения се върне и да я прегледа с експертите в театъра и се докаже, че всичко е налично.

„Преди това няма да си поставя подпис за разтрогване, както е направил Румен Бечев по отношение на счетоводното обслужване”, коментира Бозуков.

Заповеди за уволнение

Заповедите за разтрогване на договорите са по чл. 71, ал. 1 от Кодекса на труда  в срок на изпитване. Причината е, че настоящият директор на Смолянския театър има откъслечни документи.

„Имам един-единствен договор на фиктивно назначен служител, който дойде в театъра след призива да се явят доброволно. Той е с изпитателен срок от 6 месеца и с адвокатите ни залагаме на хипотезата, че и всички останали са назначени така, а и законът го изисква. Надявам се, че е спазен този максимален срок , заложен в  Трудовия кодекс”, каза  още Мариан Бозуков.

Така ще бъде предотвратен рискът тези хора да имат право да отидат в Бюрото по труда и да получават обезщетения на базата на огромните си заплати.

„В казуса обаче остава един огромен проблем, че при действащ трудов договор на тях им се дължат, ако не възнаграждения, които аз категорично отказвам да подпиша и няма да платя, но и осигуровки на тези огромни заплати. Затова ще търсим съдействието на НОИ и НАП”, коментира Бозуков.

Той се надява, че няма да има достатъчно нагли назначени фиктивно „театрали”, които да тръгнат да търсят правата си по съдебен път.

„ Няма да заплатя заплати и осигуровки на тези хора. Представяте ли какви са те на суми от 7 800 или 8 900 лв. Това ще е поредното източване.  Ще водим разговори с НОИ и НАП как да се избегне това”, казва Мариан Бозуков.

Фиктивни назначения 

Директорът на театъра се натъква на два типа „служители”,  назначени по „Театралната афера” в Смолян. Едните са нискоквалифицирани хора, които най-вероятно са събирани по кафенета и от улицата и им е предложено да вземат пари.

Двама от тях са били на борсата, когато им е предложена схемата. Прекратяват си веднага борсата и „започват” работа в театъра.

Става дума за хора, които перманентно са безработни и на борсата.

„Другият профил са изпечени мошеници, които имат работа, но веднага са готови да се включат в схемите. Те са интелигентни над средното ниво, имат компетенции. На тях им е казано, че работят по проекти. Те започват на 2 800 лв. заплата, после получават 3 750 лв., изведнъж сумата набъбва на 6 800 лв., и то по няколко пъти пъти на месец.

Това са другите схемаджии. Те са на по-високо ниво. Това са млади хора. Има само 3-4 около 1970 г. Да не говорим, че има хора, които са родени през 2002, 2003, 2004 г.”, коментира пред медията ни Мариан Бозуков.

Повечето от назначените са от София и Перник.

Оказва се, че ситуацията в Разградския театър е същата.  Новият директор също се е наложило да търси информация от прокуратурата, за да започне да прекратява договорите с фиктивно назначени служители.

Игра на мечки

Другата схема, засечена в театрите в Пазарджик и в Смолян, е откупуването на  напълно готови спектакли от продуцентски къщи. За да изпълнят изискванията на методиката и да получат субсидии, директорите в двата театъра са назначавали на щат външни актьори за времето, в което спектаклите се играят.

В Пазарджик така на половин щат влизат Кирил Ефремов и Антоан Петров-Анди.

В Смолян по същата схема са назначени Аня Пенчева, Албена Михова, Христо Чешмеджиев и Евгени Будинов.