Огромен виадукт с ширина на централния отвор от 302 м ще се строи на лот 3.2 на автомагистрала „Струма” през Кресненското дефиле. Това стана ясно днес след обявяване на резултатите от класирането в конкурса за разширен идеен проект за част от отсечката, включваща платното в посока София и обходния път на гр. Кресна. „Световният рекорд за подобен тип съоръжение е 305 м”, поясни Павел Диковски, от ББК „Пътища“. Виадукът ще бъде изграден по технологията на конзолното бетониране, пише "Монитор".

В конкурса са взели участие само 2 фирми, като проектите им са били оценявани по 15 критерия. Победителят ще получи 85% от наградния фонд от 2,5 млн. лв., а вторият - една десета. Предпочетеният проект предвижда стойност на участъка от 732,109 млн. лв., а другият 729,241 милиона. По-високата цена идва
от предвидената рехабилитация на пътните връзки
 
между двете платна на лота, които в този участък са разделени. На тях държат много жителите в района, за да не им се налага да обикалят.
Двата екипа, представили проекти, са се опитали да минимизират броя на съоръженията, които трябва да се изградят, и по този начин да оптимизират разходите, каза председателят на журито арх. Петър Диков. Предложено е изграждането на общо 7 тунела - пет по лявото платно от трасето и два при обхода на Кресна. 3 от тях са с дължина над километър. Проектната скорост, изчислена в проектите в зависимост от броя на лентите, е 80-90 км/ч.
Целта на конкурса е агенцията да придобие разширен идеен проект с подробно геодезическо заснемане и инженерно-геоложко проучване и парцеларен план за този участък от автомагистралата, въз основа на който впоследствие ще може да се изработи техническият проект.

Бившият главен главен архитект на София подчерта, че е много важно автомагистрала „Струма” да бъде завършена до 2022 г., за да не загубим 1,5 млрд. лв. 
част от които вече сме получили от еврофондовете.

Проф. Вълко Бисерков, представител на БАН, обясни, че избраното трасе на платното в посока София е възможно най-удачният вариант, засягащ най-малко части от защитените територии. „В проекта, спечелил конкурса, тяхната площ е 692 дка, а в другия - 870 дка”, поясни той.

След избора на трасе ще трябва да се подготви докладът по ОВОС и да се обяви търгът за изпълнител на проекта, поясни арх. Диков.

По последния лот 3 на „Струма” между Благоевград и Сандански предстои още да се направи нов търг за строител на тунел „Железница”, който ще струва 250 млн. лв. Процедурата по него беше прекратена наскоро заради изчезнали документи от стаята с ограничен достъп в пътната агенция, където при търговете се съхраняват офертите на участниците. Трябва да се изгради и отсечката от 17 км между Благоевград и Крупник, чиято прогнозна стойност е 186 млн. лв., както и още 54 км между Крупник и Сандански на обща стойност над 1,16 млрд. лв. В момента се работи единствено в участъка между Кресна и Сандански.