Дължината на Дунав мост е 2,8 км, минава на височина от 30 метра над водата, като е изграден на 2 нива – за влакове и автомобили. Средната част може да се повдига и да пропуска големи кораби.

Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в цяла Европа.

Ето и малко повече за историята му:

Тържественото пускане в експлоатация на стоманения Дунав мост между Русе и Гюргево е знаково събитие за вече далечната 1954 г. Вече шест десетилетия той осигурява връзка на България, Гърция и Турция не само с Румъния, но и с цяла Северна Европа, като мостът известен като Дунав мост-2 е открит цели шест десетилетия по-късно.

Опитите за изграждане на мостове при Русе започват малко след новата ера, когато римляните строят първия масивен мост над реката.

Проучвания за други подобни съоръжения се правят и около Кримсдката война, докато не стигнем до 1948 година, в която между социалистическите републики България и Румъния се подписан "договор за приятелство, сътрудничество и взаимопомощ" и решение за построяване на мост между двете държави.

Начало на проекта се дава в края на 1951 г., като са избрани са градовете Русе и Гюргево. Това е начинание с изключително геополитическо и стратегическо значение за т.нар. Източен блок. Първото наименование на моста е "Обект 889", проектира се и се изгражда от съветски специалисти. При това – при пълна секретност.

Освен България и Румъния, участие в работата взимат и представители на "братските социалистически страни" – Полша, Чехословакия, Унгария. Архитектурата на моста е дело на Георги Овчаров, а художественото оформление (порталите на българския и румънския бряг и орловите глави по неговата дължина) са дело на украинския скулптор Михайло Парашчук.

В "Златния фонд" на БНР са запазени и речите на тримата най-важни участници в тържеството през 1954 г. Пръв се изказва председателят на Министерския съвет на НРБ Вълко Червенков.

"Този величествен мост е плод на братското икономическо сътрудничество между СССР и социалистическите страни. Той е ново, ярко въплъщение на тяхната миролюбива политика, на крепката дружба помежду им и безкористната и незаменима помощ, която им оказва Съветският съюз.

Дунавският мост ще свърже още по-тясно преди всичко България и Румъния, но той е и нов елемент на спойка между всички народнодемократични страни, които взеха участие в изграждането му. Ще увеличи и облекчи стокообмена, автомобилното и железопътното придвижване на пътници. В този смисъл той има международно значение.

Построен е по последна дума на съветската науча и практика в мостостроенето. Позволете ми да изкажа горещата благодарност на правителството и всички трудещи се в НРБ за това, че Съветският съюз даде някои от най-големите си специалисти в тази област. А Унгарската, Чехословашката и Полската народнодемократични републики го снабдиха с ценни машини, съоръжения и метални конструкции.

Преди шест години великият син на нашия народ Георги Димитров заяви в Букурещ: "Ние сме решили да построим железен мост над Дунав и ще го направим. Но и преди, и след построяването му трябва да градим чрез труд, изкуство, култура и приятелство жив мост в душите и сърцата на двата народа. Мост, който никой няма да е в състояние да разруши."



Мостът е открит на 20 юни 1954 г. от тогавашните лидери на двете страни Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж, като е строен 2,5 г. 

Любопитен факт от историята на Дунав мост, който потвърждава думите на Леонид Саприкин – след пускането в експлоатация, мостът е ремонтиран едва през 1999 г., като дейностите по реновирането продължават до 2004 г.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук