Задръствания и основни булеварди без никакъв дим? Към това се стремят защитниците на електрическите коли и някои страни вече определиха краен срок, за да го постигнат.

Великобритания стана поредната страна, която вчера се присъедини към инициативата. Правителството обявви план на стойност 3.9 млрд. долара за подобряване на качеството на въздуха, който включва и забрана за автомобилите и микробусите с бензинов или дизелов двигател от 2040 г.

Предложението обаче трябва да бъде поставено на обсъждане. То е резултат от решението на съд, който постанови в полза на природозащитниците. Те обвиниха правителството, че не взема достатъчни мерки, за да се вмести в ограниченията за замърсяване, наложени от ЕС.

В началото на месеца Франция обяви сходна мярка. Правителството на Еманюел Макрон има проект да наложи вето върху продажбите на коли, които се движат с въглеводороди.

Целта му е страната да се освободи от въглеродите през 2050 г, т.е. да не повече произвежда въглероден диоксид, отколкото може да абсорбира атмосферата. Тази цел се споделя и от Великобритания.

Залагане на електричеството

Това не са единствените страни, обявили намеренията си да поставят краен срок за бензиновите и дизеловите автомобили и да заложат на електрическите коли.

Миналата година Норвегия си постави цел през 2025 г. 100% от продажбите на автомобили да отговарят на електрически или хибридни модели, въпреки че това не включва никаква открита забрана.

Сходни мерки се обсъждат широко в Индия и Холандия. Идеята беше лансирана и в други страни, като Китай и Германия, въпреки че за момента няма изгледи скоро да се материализира. Във всички тези страни мотивът е един и същи – намаляване на замърсяването.

Въпрос на здраве

Някои правителства гледат на проблема като въпрос на живот и смърт. Говорител на британското правителство определи лошото качество на въздуха като „най-големия риск за околната среда“. Около 40 000 британци загиват преждевременно всяка година заради вредните частици в атмосферата.

В страни, като Индия, цифрата достига 1.1 милиона души, сочи изследване от началото на годината на американските институти Health Effects Institute и Institute of Health Metrics and Evaluation. Китай е най-големият замърсител на въздуха в света и не е чудно, че в големите й градове хората носят маски, за да се предпазят от замърсяването.

Но мнозина се питат дали целите, които си поставят тези страни, са реалистични.

Субсидии

Покупките на електрически автомобили във Великобритания достигат едва 4% от общия брой на продаваните автомобили всяка година. Достигането на този скромен процент до 100% само за 23 години изглежда предизвикателна задача.

Положението във Франция е сходно – само 1.2% от колите, които се продават, са електрически, а 3.5% са хибридни. Правителството призна, че ще трябва да отпусне субсидии на хората с по-ниски доходи, за да заменят най-замърсяващите въздуха коли.

Великобритания първоначално отхвърли възможността да отпусне помощи, тъй като счита, че субсидиите от този вид в миналото са показали лошо съотношение между качество и цена.

В Норвегия като че ли положението е най-лесно. Страната постига най-висок растеж на продажбите на електромобили, които през юни достигнаха рекордната цифра от 42% от новорегистрираните коли.

Марки като Tesla допринесоха за увеличаването на популярността на електрическите коли в последните години, но изглежда съществува пропаст между това, което човек иска да купи, и това, което може да си позволи.

Цената е едно от най-големите неудобства, тъй като електрическите коли струват повече, отколкото автомобилите, които се движат с бензин или дизел.

Към това се прибавят и други обстоятелства, като недостига на станции за зареждане, в сравнение с голямата мрежа от бензиностанции и по-малката автономия, която предлага електричеството, в сравнение с хидрогоривата, които позволяват да се шофира повече време.

Но автомобилната индустрия си взе бележка и производители, като Renault и Volkswagen, увеличиха производството на електромобили. Volvo направи още една крачка напред и обяви този месец, че от 2019 г. ще произвежда само коли с нулеви вредни емисии.