Подземната железница в „Овча купел“ ще бъде пусната в първите месеци на следващата година. 600 000 ще ползват влакчетата със завършването на третата линия. А до 2022 г. монтират прегради срещу инциденти на 12 станции от първия лъч. Това стана ясно от думите на шефа на „Метрополитен“ инж.Стоян Братоев в интервю пред "Монитор". Ето какво още каза той:


- Г-н Братоев, столичани вече се радват на първия етап от третия лъч на метрото. Имате ли първи данни колко души дневно ползват подземната железница от „Красно село“ до „Хаджи Димитър“?

- Далекоперспективната прогноза е участъкът да се ползва от 60 000 пътници дневно, като се има предвид, че това ще стане, като се изградят и останалите части от Линия 3. Когато тя функционира самостоятелно, както е в момента, прогнозата е 40 000 пътници дневно. Към момента пътникопотокът надхвърля 30 000 души на ден и през следващите години ще достигне прогнозата.

- Споменавали сте, че изграждането на третия лъч е бил най-труден. С какви проблеми се сблъскахте?

От 26 август започна реалната експлоатация на Зелената линия. За да стане това, се мина през изключително много перипетии, защото участъкът е много сложен и тежък - лоша геология, слаби, много оводнени почви, плаващи пясъци, на места т. нар. водни лещи. На 5-6 места по трасето се наложи да се вземат специални мерки.

Една от мерките по отношение на спирките е инжектиране за заздравяване на почвата при влизане на машината в станцията, както беше на бул. „България”. Много голяма такава процедура имаше и при НДК – на влизане в станцията и на излизане. И на двете места се вкараха чрез инжектиране над 150 тона цимент в почвата.

При бул. „България” имаше и т. нар. водна леща - това е пространство, запълнено с вода, което се показа под старото русло на реката. Та се наложи това пространство да се запълни с над 110 кубика бетон, после машината изряза този бетон, за да мине през него. При НДК пък „къртицата” стигна до станцията и спря, защото на влизане попадна на изключително много вода.

Тази вода започна отгоре буквално да навлиза покрай машината, наложи се една седмица постоянно да се инжектира покрай нея, за да се заздрави почвата. Чак като се запълни това пространство около нея, тогава влезе. На излизане от станцията пък се оказа, че има подземен воден поток, не ставаше с инжектиране, защото водата отмива инжекционния разтвор.

Първоначално се опита едно инжектиране, не стана, след това с микроцименти - пак бе несполучливо, и накрая стигнахме до едни гелообразни материали, които набъбват във водата, за да може да се спре движението й и да мине след това машината през тази зона. На станцията на „Патриарх Евтимий” се наложи цялото дъно да бъде 4 метра заздравено.

Изкопаха се 3 метра преди кота „дъно“. През тях се направиха сондажи и след тях по една специална технология - джет граутинг, с голямо налягане 400 бара ударно, се вкарваха разтвори, за да се заздрави. Получи се една циментова почвена плоча под дъното на станцията, след това се изкопаха тези три метра и се направи дъното на станцията, за да се блокира този достъп на вода.

Също имаше много проблеми на „Орлов мост”, там реката е много близо. Наложи се в двете чела да се заздравява изцяло почвата, защото машината не можеше да мине. В началото на станцията, където влезе машината, се заздрави почвата на 8 метра в масива, за да може машината да среже заздравената почва и да влезе, иначе водата буквално вървеше покрай нея.

- Кога ще бъде пуснат вторият етап от третия лъч от „Овча купел“ до Горна баня?

- От септември една по една се оживяват системите за управление и безопасност в участъка. Като тръгнат системите, започват комплексните изпитания. Целта е до края на годината и началото на следващата да бъде завършен окончателно обектът. Плановете ни са през първото тримесечие на следващата година да заработи 4- километровият участък и новите 4 станции в „Овча купел”.

- Колко работни места се разкриват с пускането на двата етапа?

- Общо за третата линия - Етап 1 и 2, са ангажирани около 400 души - машинисти, ремонтен персонал в новото депо, специалисти по системите за управление и безопасност, ръководители движение по станциите и т.н.

- Поставихте прегради срещу инциденти и на спирки от първия лъч, предвиждате ли подобни предпазни мерки и на други станции?
- За всички станции на двете линии ще е много скъпо удоволствие, затова ще поставим по най-натоварените станции, а те са по първата линия - от „Люлин” до „Младост 1”. В края на септември заработиха първите две - на „Опълченска” и на „Стадион Васил Левски”. След това трябва да се приемат и като ги одобрим, стартираме опцията за още 10. До 2022 г. трябва да са монтирани на 12 станции от Линия 1.

- Разкажете повече за другите етапи от третия лъч и докъде ще се развива подземната железница? За кои участъци са готови проектите?

През първата половина на 2021 г. ще започне строителството на разширението на третата линия на столичното метро по бул. „Владимир Вазов” в участъка от откритата наскоро МС 5 („Хаджи Димитър”) до МС 2 („Владимир Вазов”) в жк „Левски Г”. Проектът за изпълнение на Етап 3 от изграждането на Линия 3 включва трасето „кв. „Хаджи Димитър” – жк. „Левски Г” и е с дължина 3 км и 3 метростанции.

В ход е тръжна процедура за избор на изпълнителите на 4-те обособени позиции, които формират участъка. Комисията, която работи по избора им, трябва да излезе с решение до края на октомври. Трасето е изцяло подземно, като три от обособените позиции обхващат строителството на станциите и тунелите към тях, а четвъртата - системите за управление на влаковете за целия участък.

Очаква се, когато новият 3-километров участък бъде завършен, столичани и гостите на града да стигат само за 12 минути от крайния квартал „Левски Г” до центъра на столицата. Планираме в края на следващата година да започне и Етап 4 /(трасето през „Гео Милев”, „Слатина”, зала „Арена Армеец” и „Цариградско шосе”), което е 6 км и 6 станции .

Трета линия от 12 ще стане 21 км и това ще случи в периода от 2021 до 2025 г. за Етап 3 и от 2022 г. до 2026 г. за Етап 4. Оттам нататък следват бъдещите разширения, което сега е трудно да се каже кое е по-актуално. Те са по-малки - по два км в една или в друга посока.

Но за тях ще говорим по-подробно след 2025 г. На първата линия има предвидено в „Люлин” разширение от 2 км по посока Околовръстното шосе. В ОУП има заложено разширение в посока „Илиянци”. На експертен съвет е обсъждано разширение на юг от ул. „Сребърна” да продължи към Околовръстното и Студентски град. Има предвидено след Бизнес парка да продължи към долната лифтова станция на Симеоновския лифт.

- Какви загуби претърпя „Метрополитен“ заради извънредното положение, последвалата извънредна епидемична обстановка и мерките, въведени заради коронавируса?

- По време на извънредното положение пътниците бяха едва 50 000 дневно при 350 000 преди това. Значителна част от пътникопотока се възстанови, като той все още е с около 35% по-малък от този преди извънредното положение, но постепенно се възвръща.

Това доведе до намаление на приходите и до ограничение и отлагане на някои разходи, разбира се, в рамките на допустимото.
- Колко километра вече е метромрежата в София?
- С новия участък метрото вече е общо 48 км, с 43 станции, 3 линии и 4 маршрута, а София има мрежа от метролинии, както е било запланувано още през далечната 1972 г.

Очакванията са новият участък да превозва в перспектива по още около 60 000 пътници дневно, а времето за пътуване от МС „Красно село” до другия край на участъка в кв „Хаджи Димитър” е под 15 мин.

Новооткритото трасе на Линия 3 осъществява интермодални връзки с основните входни артерии в града, с националната жп мрежа, а чрез първата и втората линия на метрото с аерогара София и Централна жп гара.

Очаква се 25% намаление на трафика в района на новите станции, 14 хил. коли по-малко дневно и намаление на изхвърляните вредни газове - с над 11 хил. тона годишно. Със завършването на цялата Линия 3 метрото ще превозва около 600 хил. пътника дневно.

Визитка:

Проф. д-р инж. Стоян Братоев е роден на 19 януари 1954 г. От 1992 до 1999 година е генерален директор на общинска фирма „Метрополитен”, а от 1999 г. е изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД, общинското предприятие, управляващо Софийското метро. От 1998 г. ръководи изграждането и въвеждането в експлоатация на Линия 1 и Линия 2 на метрото в София, а от 2016 г. - на новата Линия 3.

Стоян Братоев е строителен инженер със специалност „Тунели и метрополитени” от 1979 г., през 1985 защитава докторат по метростроителство. Има 65 научни публикации, в това число 7 книги, както и 2 изобретения в областта на подземното строителство. Участва в редица научни разработки, ръководства за проектиране и др. През май 2015 г. е удостоен с орден "Стара планина" - първа степен, за строежа на столичното метро.

Почетен гражданин на София от 2012 г.