Въвеждането в строя на палубния вариант на американския изтребител F-35C може да се забави заради открити проблеми в конструкцията на колесника, съобщи Business Insider.
По информация на изданието, при катапултния старт в предната стойка на колесника възникват вибрации, способни да травмират летеца и да го дезориентират в момента на излитането. „Принудителните колебания на главата на пилота са достатъчни, за да повлияят на способността му да контролира обстановката и да управлява полета, което създава заплаха за сигурността” – се казва в публикацията.
 
Болковите усещания при старт с катапулт са оценявани от експерти 105 пилоти по петобална система. За „средна болка” (три бала) заявили 74 души (70%), 18 души (17%) оценяват болката като „силна” (четири бала), а един пилот е съобщил за „силна и продължителна болка” (пет бала).
 
През декември 2016 г. изпълнителния директор на програмата генерал Кристофър Богдан уверил журналистите, че проблемите с F-35C се проявяват предимно при старт на самолета с неголямо полетно тегло. По неговите думи, те изчезват, ако самолетът излита с пълно бойно натоварване и запас от гориво. Независимо от това Пентагонът вече е сформирал независима група от експерти, която да изучи ситуацията и да даде препоръки за нейното разрешаване.

Преди месец БЛИЦ описа типичното кацане на самолетоносач със спирачна система. Палубните изтребители буквално се стоварват с удар върху палубата с претоварване 4–5g. Всеки път пилотите получават тежки натоварвания на гръбначния стълб, дори отлепване на очната ретина в резултат на силните удари върху палубата. Това е причина палубните пилоти да изпълняват дневно по два полета и в изключителни случаи по три.
 
Достигането на бойна готовност от първата ескадрила на ВМС на САЩ с F-35C се очаква през 2019 г. Първата ескадрила с обикновени F-35A достигна бойна готовност през август 2026 г. Изненадващо ескадрилата от авиацията на Корпуса морската пехота с вертикално кацащите на кораби F-35B стана готова още през 2015 г.
 
Превод и редакция: БЛИЦ