Швеция неочаквано обяви, че ще прехвърли на Украйна самолет ASC 890 за ранно въздушно предупреждение или на военен език самолет за далечно радиолокационно откриване.

Както отбелязва Forbes, тези самолети имат система за предаване на данни Link 16, която им позволява сигурен обмен на данни с изтребители F-16, които Украйна скоро трябва да получи.

Но самолетите от вида на ASC 890 са много уязвими. Това може да се потвърди и от руските ВКС, които влязоха във войната срещу Украйна с осем или девет оперативни самолета А-50 и загубиха два от тях поради украински удари. Украинците дори удариха завода, където се произвежда и ремонтира А-50.

Произведеният в Швеция самолет за радиолокационно откриване може да се окаже дори по-уязвим от A-50, отбелязва изданието.

„А-50 има четири реактивни двигателя с максимална скорост от 560 мили в час (около 900 км в час) и таван от 39 000 фута (около 12 км). Saab 340 е двумоторен турбовитлов самолет, който лети със скорост над 300 мили в час (около 480 км в час) и се издига на височина не повече от 25 000 фута (7,6 км). използва най-мощната ракета въздух-въздух в 27-месечната война на Русия срещу Украйна – Р-37М, чийто обсег на полет достига над 300 км“, се казва в материала.

Големият обсег на Р-37М, съчетан с много високите характеристики и високата работна височина на МиГ-31БМ, му позволява да бъде до голяма степен свободен да заплашва украинските самолети, отбелязва Кралският институт за отбранителни изследвания.

Самото присъствие на руски самолети, въоръжени с P-37M, неведнъж е принуждавало украинските изтребители да изоставят мисии и да пикират в прикритие. Заслужава да се отбележи, че тромавият Saab 340 не е чак толкова маневрен.

Самолетите за радиолокационно откриване не могат да се скрият. По същество те са радарни платформи. Когато радарите са изключени, те не си вършат работата. Но радарът, който излъчва, не само открива цели - той също и може да бъде открит.

„Може да се каже, че всеки път, когато Saab 340 излети, руснаците ще разбират за това. Не напразно ВВС на САЩ се отказват от традиционните самолети за радиолокационно откриване и все повече пренасочват мисията за ранно предупреждение към спътници“, подчертава изданието.

Дори и с уязвимостта на тези самолети, украинските военновъздушни сили никога няма да се откажат от ASC 890. Но за да избегнат незабавната загуба на самолета, украинците ще трябва да намерят начин да намалят заплахата от руски ракети, пред които ще се изправи самолетът.

Това може да означава, че той ще лети рядко и радарите му ще бъдат изключени до последната възможна секунда. Това също може да означава, че полетите ще се извършват в най-безопасната част на въздушното пространство - в Западна Украйна, по границата с Полша.

Превод и редакция: БЛИЦ