За разлика от Американския флот, както Русия, така и Китай продължават да оперират с неядрени нападателни подводници, в допълнение към ядрените. Те могат да са изключително оперативни.

По-евтини са и имат някои преимущества пред ядрените подводници, особено близо до бреговете. И могат по-лесно да се продават на други държави.

Сега както Русия, така и Китай могат да използват знанието си за да създадат ново поколение неядрена подводница. Но каква ще е тя си остава мистерия.

Русия и Китай разработват ново поколение подводници, твърдят медии. Проектът се координира от руската Федерална служба за военно-техническо сътрудничество (ФСВТС).

Русия има дълга и горда традиция на строене на подводници, създавайки някои от най-големите и мощни в света, тъй че не е изненада, че руските подводни технологии се смятат за доста по-напреднали от китайските.

Русия дори помогна на Китай да развие подводната си строителна индустрия. По време на Студената война руснаците доставиха планове за балистичната ракетна подводница клас Голф и за клас Ромео. Не чак колкова отдавна Русия предостави на Китай и дизелово-електрически подводници клас Кило.

Но Китай е тръгнал по собствен път при новите дизайни на подводници и има самостоятелен капацитет за строенето на подобни съдове от всяка категория. И докато има все още категории подводници, при които Русия води убедително, в полето на неядрените нещата не са толкова ясни. Определено китайският капацитет не трябва да се подценява.

Една важна област, където Китай мое би води е задвижването. Китай строи AIP (въздушна независима сила) подводници, докато Русия има проблеми с тази технология.

И това е въпреки факта, че Русия е пионерът в създаването на AIP през ранните фази на Студената война. Но докато настоящата класа Лада на Русия се очакваше да има АIP, това тепърва трябва да се случи.

Предвид руската традиция и капацитет в дизайна на подводници, този проблем може би е повече въпрос на инвестиция, отколкото на инжинерство, но днес можем да кажем, че китайците са по-напред в тази технология.

Вероятно напредналите батерии са друго такова поле. Днес подводниците тепърва преминават на литиумно-йониеви батерии. Първите такива подводници бяха японски, следвани от южнокорейски и италиански.

Говори се, че Китай също възприема тази технология, т.е. отново може да е по-напред от Русия.

И така, ще се разменят ли ролите, ще започне ли Русия да купува китайски неядрени подводници?

Комбинирането на бордовата технология на една нация с бойните системи и оръжия на друга, е още една възможност. Например да се дадат на китайска подводница, руски сонар и оръжия. Или на руска подводница китайска батерия и технология AIP.

Междувременно, прочутото конструкторско бяро Малахит на Русия промотира собствен подводен дизайн. П-750Б "Сервал" е дълга 214 фута и включва AIP, която използва газови турбини, захранвани от течен кислород.

Този дизайн стана известен и по време на скорошни руски оръжейни изложения, в т.ч. "Армия-2020", която все още протича в Москва.
Китайските корабостроители също предлагат техните си разработки. Не е ясно следователно, къде точно се намества тази нова подводница в бъдещето на коя и да е от двете флоти.

Вероятно новата подводница не е предвидена за флотите на нито една от двете страни. И двете се съревновават на международния пазар, най-вече с конвенционални нападателни подводници.

Всъщност, Китай получава по-голям дял от този пазар чрез продажби на Тайланд, Бангладеш и Пакистан. Една комбинирана подводница би могла да бъде обмислена от комерсиална гледна точка.

Междувременно, Русия се опитва да поръча още от съществуващите си неядрени подводници. Неотдавна беше направена поръчка за конструкцията на друга подводница клас Лада, както и една от по-стария подобрен клас Кило.

Възможността за съвместна неядрена подводница засега повдига повече въпроси, отколкото отговори. И точно като ред други отбранителни проекти, съобщени от руските медии, може да не доведе до нищо.

Точно като подводната война, така и намирането на информация за нови подводници често е игра на нерви и изчакване.