Много, много отдавна, преди около 66 млн. Години, астероид се блъска в Земята и предизвиква чудовищно бедствие. В резултат на сблъсъка в атмосферата е изхвърлено огромно количество прах. Слънцето изчезва за много години, а заради неговата липса умират растенията, а с тях и всички тревопасни създания, последвани от месоядните и т.н.

Най-големият животински вид, който е изтрит от лицето на Земята, е този на динозаврите. От огромните влечуги днес са останали само гигантски фосили. Историята е позната на почти всеки човек, но дали събитията са се случили точно така?

Надир

Революционно откритие на екип учени от университета в Единбург е на път да пренапише историята за гибелта на динозаврите, уточнява "Телеграф". Безспорни доказателства сочат, че гигантският астероид, който пада в Чиксулуб (в днешния Мексикански залив), не е бил единствен. И вече можем да говорим не за случаен сблъсък между огромна космическа скала и нашата планета.

Всъщност в онзи ужасен момент Земята е била буквално бомбардирана с астероиди. Екипът от Единбург открива втори кратер, който се намира от другата страна на Атлантика. Той не е толкова голям като този, който познаваме от Чиксулуб в Мексико, но все пак е достатъчно голям, за да предизвика катастрофа с апокалиптични последици. Новият кратер е наречен Надир и се намира на повече от 300 метра под морското дъно, на около 400 километра от бреговете на Гвинея, Западна Африка. Кратерът е с диаметър от 8,5 км и вероятно астероидът е бил с диаметър малко под половин километър.

Учените

Откритието е на д-р Уисдийн Никълсън. Всъщност той изследвал климатичните промени в миналото. При един от поредните сондажи Никълсън се натъква на изненадваща и нелогична вдлъбнатина на океанското дъно. „Тези изследвания са нещо като ултразвук на Земята. Прекарах последните 20 години в интерпретирането им, но никога не съм виждал нещо подобно“, казва той пред BBC News. „Формата на Надир категорично говори за сблъсък с астероид. Той има повдигнат ръб, заобикалящ централна зона на издигане, и след това слоеве от отломки.“

Смята се, че астероидът, създал кратера Чиксулуб в Мексиканския залив, е бил с диаметър около 12 километра. Той издълбал падина с ширина 200 км и предизвикал мощни земни трусове, цунами и глобална огнена буря. Толкова много прах бил хвърлен в небето, че Земята замръзнала. Динозаврите не могли да преодолеят климатичния шок.

За сравнение ефектът от удар на елемент с размера на Надир би бил много, много по-малък. Допълнително смекчаващо обстоятелство е било, че астероидът не се е ударил в твърда повърхност.

„Нашите симулации предполагат, че този кратер е причинен от сблъсъка на астероид с ширина 400 метра в 500-800 метра вода“, обясни д-р Вероника Брей от университета в Аризона, САЩ.

Следи

„Това би генерирало цунами с височина над един километър, както и земетресение с магнитуд 6,5 по Рихтер или повече. Освободената енергия би била около 1000 пъти по-голяма от тази на вулканичното изригване през януари 2022 г. и цунамито в Тонга.“

Екипът на д-р Никълсън е категоричен за съвпадението на времето, но още не е напълно доказано дали двата астероида имат един и същ произход.

Надир е датиран в периода на Чиксулуб въз основа на анализ на вкаменелости с известна възраст, пробити от близък сондаж. Но за да се направи окончателен анализ, скалите в самия кратер трябва да бъдат извадени и изследвани. Това също би потвърдило, че Надир наистина е резултат от удар на астероид, а не на някакво друго събитие като например изригване на древен вулкан.

Идеята, че Земята може да е била ударена от струпване на големи космически скали в миналото, не е нова. Спекулира се, че скалата, която е образувала кратера Болтиш в Украйна, също може да е свързана по някакъв начин със събитието в Чиксулуб. Възрастта на украинския кратер е сходна като другите два.

Професор Шон Гулик, който ръководи неотдавнашния проект за пробиване на кратера Чиксулуб, казва, че Надир може да е паднал на Земята в същия ден. Но засега учените не могат да твърдят това със сигурност, поне не преди да излязат цяла серия от лабораторни резултати.

Роля

„Можем да го наречем много по-малък братовчед или сестра, но е възможно и да няма основна роля за изчезването на динозаврите. Той има второстепенна роля, но допринася към разбирането ни за астрономическото събитие, което е Чиксулуб“, се казва в заключение към доклад на Тексаския университет в Остин, цитирано от BBC News. Според последните теории може да се говори за разпад на две части на един голям астероид, но може да става дума и за т. нар. двоен астероид. При последното един малък астероид обикаля около по-голямо тяло, докато и двете скали летят из Космоса.

Находки

Учени представиха удивително запазен крак на динозавър. Крайникът е само една от поредицата забележителни находки, излизащи от находището на вкаменелости Танис в американския щат Северна Дакота. Твърди се, че създанията от Танис са били убити и погребани в деня, в който астероидите са ударили Земята.

Денят е бил преди 66 милиона години и слага край на царуването на динозаврите и създава предпоставките за възхода на бозайниците. Заедно с този крак учените показаха вкаменелости на риби, за които е доказано, че са погълнали малки отломки от космическия обект.

Има костенурка, набодена на дървен кол; останките от дребни бозайници и направените от тях дупки, кожа от рогат трицератопс; ембрион на летящ птерозавър в яйцето му и това, което изглежда като фрагмент от самия астероид. „Имаме толкова много подробности, които ни казват какво се е случило момент по момент, почти като да го гледате във филмите. Поглеждате скалната колона, гледате вкаменелостите там и това ви връща назад до този ден“, казва Робърт де Палма, студент от университета в Манчестър, който работи на разкопките в Танис.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук