Учените най-сетне си изясниха природата на ярките ивици, обрамчващи тъмните петна на Слънцето. Работата на изследователите е публикувана в списание Science.
Тъмните петна на Слънцето представляват участъци от по-хладно вещество. Те се появяват, защото високата магнитна активност на Слънцето пречи за равномерното протичане на плазмата. Обаче и сега много детайли от строежа на петната остават неизяснени.<br /> <br /> Учените нямат еднозначно обяснение за природата на по-ярките езици, обкръжаващи тъмните части на петното. Тяхната дължина може да достигне две хиляди километра, а са широки до 150 километра. Но на фона на размерите на нашето светило (диаметър 1,4 млн. км) тези образования са прекалено дребни, за да могат да бъдат детайлно изследвани.<br /> <br /> Много астрономи са предполагали, че езиците всъщност представляват възходящи и низходящи газови потоци &ndash; горещите потоци изригват от недрата на газовия гигант към повърхността, където изстиват, и с огромна скорост се устремяват надолу.<br /> <br /> Авторите на новото изследване са наблюдавали звездата с помощта на шведски слънчев телескоп с диаметър на главното огледало един метър. Учените открили тъмни низходящи потоци газ, движещи се със скорост един километър в секунда, а също и ярки възходящите потоци, скоростта на които достигала три километра в секунда. /БЛИЦ<br />